RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

Air France vil afskaffe Business Class

  • Written by:

Krisen kradser, de forreste stole i flyet sælger ikke så godt som tidligere og hvad gør man så?

Hos flyselskaberne er man i vildrede. Hvad skal man stille op med de kunder, der gerne vil betale 7.500 for en tur fra København til Paris? Dem der gerne betaler 5-6-7 gange prisen for en almindelig billet for fleksibilitet og lidt luksus.

Den synes jo at være et luksusproblem, for hvilket flyselskab vil ikke gerne smide den sum penge i cigarkassen for sådan en kort tur, men ikke Air France. Hos det franske flyselskab overvejer man ifølge en artikel i Le Figaro at afskaffe Business Class på de korte og mellemlange ruter.

Problemet er, at færre og færre vælger den dyre klasse hos Air France. Som følge af krisen rykker de forretningsrejsende om bag gardinet og sparer således deres firmaerne for millioner af kroner. Det forstår man jo ganske udemærket, men man tænker også, at der stadig må være nogen, der er villige til at betale lidt ekstra for luksus i luften.

Og der ligger problemet. For hvis folkene hos Air France selv prøvede en tur med deres egne fly rundt i Europa på L’espace Affaires, – som Business Class hedder hos Air France – så ville de ikke undre sig. For forskellen er for lille til at kunne retfærdiggøre merprisen.

Jeg brændte sidste år nogle point af på Air France på business class i Europa. Føltes det som luksus? Nej!

Et krus med billig Champagne, en lille madkasse i plastik med et par oliven, en tomat og en minimal sandwich og et helt almindeligt Economy Class sæde.

Hvad kan man egentlig forvente på en tur på halvanden time, vil nogen indvende. En del, må jeg svare, hvis det skal retfærdiggøre prisen.

Så det kan ikke undre at kunderne bliver nærige og køber de billige billetter. Men det forstår man ikke hos Air France, der derfor nu vil afskaffe denne klasse på flyet.

Men lad os nu se. For oppe foran på de korte ture sidder ikke kun de som skal til Paris, men også de som skal videre med Air France til New York, Beijing eller Johannesburg. Og hvis i stedet vælger Lufthansa eller British Airways på de lange ruter, så kommer det til at gøre ondt på hovedkvarteret i Paris.

Bonusinfo: Der var engang – og her taler vi i firserne og starten af halvfemserne – hvor der også var First Class på flyene i Europa. Dengang var der tre klasser ombord på de korte ruter – Economy, Business og First – men så røg førsteklassen, for det var der ikke længere kunder til de dyre pladser. Det er der ingen der, der savner i dag.