RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

Er det begyndelsen til enden for SAS’ langruter?

  • Written by:

Et af verdens største flyselskaber åbner endnu en rute til København. Delta starter København-New York, og mens det er godt nyt for forbrugerne, så trænger det unægteligt SAS op i en krog.

Lad os starte med det gode ved nyheden: Når Delta tilføjer muligheden for at komme direkte til JFK lufthavnen i New York (SAS og Continental flyver til Newark), så får de danske rejsende flere muligheder, når turen går til New York.

Uanset hvordan man end vender og drejer det, så giver mere konkurrence også lavere priser til glæde for forbrugerne, men lige så vigtigt er det, at de rejsende får mange nye forbindelser til destinationer i Nord- eller Sydamerika via New Yorks travleste lufthavn med Delta og partnere.

Delta Air Lines flyver allerede i dag mellem Københavns Lufthavn og selskabets hovedlufthavn i Atlanta. Den nye rute til New York starter d. 27. maj 2010 og vil blive fløjet dagligt med en Boeing 757. Tidspunkterne vil se ud som følger:

DL118 JFK1915 – 0920+1CPH 757
DL119 CPH1145 – 1410JFK 757

For SAS er det derimod en skræmmende dårlig nyhed: For samtidig med at Delta åbner ruten til København vil verdens tredjestørste flyselskab også sende et dagligt fly til Stockholm. Av for den!

For hvis SAS’ longhaul operation ikke var truet i forvejen – hvor man lige har lukket Seattle ned, bare for at se Icelandair åbner den dagen efter – så er det her endnu et søm i kisten.

SAS havde for to år siden to daglige flyvninger til New York. Det kunne ikke løbe rundt, så det fællesskandinaviske selskab skar ned, og i dag flyver de seks gange om ugen. Det har åbnet hjemmemarkedet på vid gab, så nu står konkurrenterne i kø for at tage af en bid af det givtige skandinaviske marked. Med det resultat, at SAS nu har to store konkurrenter på ruten til New York, først Continental og nu også Delta.

”København er for tiden den vigtigste destination uden en nonstop forbindelse til New York JFK,” udtalte Jeffrey Lobl, direktør for Network Planning, Delta Air Lines.

Og det fortæller sit eget tydelige sprog. SAS er i knæ på longhaul operationen og kan ikke forsvare hjemmemarkedet. København har seks ugentlige SAS afgange til New York (flyver ikke torsdag), mens nede på fem ugentlige afgange til “The Big Apple”. Delta rykker ind med daglige fly til begge byer.

Det synes bare at være endnu et eksempel i en lang række af tilbageslag for SAS:

– SAS har aldrig kunnet få en USA rute fra Norge til at løbe rundt. US Airways flyver i sommerhalvåret direkte fra Oslo til Philadelphia med stor succes, og Continental flyver fra Oslo til New Yorks Newark lufthavn.

– SAS har lukket ruten til Singapore ned, for den var ikke rentabel. Singapore Airlines flyver den tre gange om ugen.

– SAS er trængt på ruten til Bangkok, mens Thai Airways udvidder og åbner direkte fra Oslo til Bangkok. SAS har aldrig evnet at give nordmændene en direkte rute til Thailand, men for Thai er ruten en succes over al forventning. Thai flyver dagligt til alle tre skandinaviske hovedstæder, og fra Stockholm og København endda med de store Boeing 747-400.

For SAS ledelsen må dagens nyhed om Deltas nye ruter være den værst tænkelige at få. For det presser SAS i en grad, så hele langrute operationen er truet. Døren til SAS’ givtige hjemmemarked står på vid gab for konkurrenterne, og i værste fald kan dette være det det første som i kisten for SAS’  status som interkontinentalt flyselskab.