RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Ryanairs mange gebyrer

  • Written by:

En lang række medier har i dag bragt historien om Ryanairs mange gebyrer og de svært gennemskuelige priser. Inde på DR’s hjemmeside har en række frustrerede flykunder giver deres utilfredshed (tryk her for at se artiklen “Fly-gebyrer: Vi har kun set begyndelsen”).

Ryanair er et selskab, der deler vandene som ingen andre flyselskaber: Nogen elsker dem, andre hader dem. Nogen kunne aldrig finde på at sætte sig ombord på et Ryanair fly og benytter enhver lejlighed til at sige noget dårligt om dem, mens andre jubler over Ryanairs billige flybilletter, og tager dem i forsvar ved enhver given lejlighed.

Jeg bliver derfor nogen gange spurgt af journalister, om jeg har et horn i siden på Ryanair. Bestemt ikke!

Ryanair har gjort meget godt for forbrugerne. De har været med til at sænke priserne på flybilletter generelt, og det er der ingen af os, der kan være utilfredse med. Selv de traditionelle flyselskaber som SAS, Lufthansa og British Airways er blevet markant billigere på grund af konkurrencen fra lavprisselskaberne. Det skal Ryanair – og easyJet, Norwegian og de andre lavprisselskaber – have stor tak for.

Desværre er alt ikke lyserødt. Ryanairs gebyr politik er ikke lavet for forbrugernes skyld, uanset hvad Michael O’Leary og hans folk ellers vil have os til at tro.

Er det ikke rimeligt nok, at kun dem, der har kuffert med skal betale for det? Er det ikke rimeligt, at hvis du er ligeglad med hvor du sidder, så betaler dem der vil sikre sig en god plads ombord ekstra for at komme først ombord? Er det ikke helt i orden, at dem som vil have en kop kaffe selv betaler for det?

Det er jo et besnærende argument, at du kun betaler for det, du bruger. Sandheden er bare, at det er den professionelle part – altså Ryanair – der har skruet ‘gebyr-apparatet’ sammen på en sådan måde, at du skal være en ekstrem opmærksom forbruger for ikke at falde i fælden. Når du navigerer rundt på deres hjemmeside og bestiller en flybillet bliver du ført igennem en tragt, hvor prisen stiger og stiger for hvert skridt du tager i processen.

Hvorfor gør de det? Fordi de anslås at tjene fem milliarder kroner på gebyrer i 2009.

Således er gebyrer ikke bare et lille tillæg til at dække nogen reelle udgifter, som flyselskabet har. Så er det et reelt forretningsområde, og en post der bestemt kan ses på regnskabet.

Derfor er det ikke i Ryanairs interesse at gøre det hele gennemsigtigt. De tjener styrtende på kundernes forvirring og de mange gebyrer og vil blive ved med at opfinde nye måder at få lidt ekstra ud af kunderne på.

Derfor er det også kun begyndelsen vi har set, for andre selskaber vil følge trop, og Ryanair vil blive ved med at drive deres forretning på denne måde.