RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

SAS’ svære valg

  • Written by:

SAS knokler i øjeblikket med at blive enige med kabinepersonalet om en ny aftale. Stewardesserne skal gå flere tusinde kroner ned i løn og arbejde mere, mener ledelsen. Ikke overraskende er medarbejderne ikke enige.

Hvad end de bliver enige om – for enige SKAL de jo blive – så er spørgsmålet om det er nok til at redde det fællesskandinaviske flyselskab?

For en aftale med de ansatte retter ikke op på en række grundlæggende problemer. SAS med den nuværende struktur og med den danske, svenske og norske stat som ejere er ikke nogen særlig fleksibel størrelse. Konkurrencen er benhård og konkurrenterne har lavere omkostninger, bedre trimmede organisationer og kun et mål for øje: At tjene penge.

At løse disse problemer kræver en gennemtænkning af selskabet. Hvad er ambitionen med SAS? Skal de tjene penge? Skal de tage nationale hensyn? Skal de være et lavprisselskab? Skal de være et full-service selskab? Skal de være forretningsmandens eller turisternes selskab? Skal de konkurrere om langdistance-kunder eller forvandles til et regionalt selskab?

Det er som om, at SAS prøver at svare ja til det hele. Den går bare ikke.

Før de problemer er løst – og svarene givet – så forslår en aftale med medarbejderne som en skrædder i helvede.

Endnu mere usikkerhed om deres situation kan kun virke demotiverende på dem. De seneste mange år har SAS ikke handlet om andet end nedskæringer, hvilket slider på medarbejderne. Den slags må man tage med i dårlige tider, men at trække pinen ud over flere år er ikke nogen løsning. Nu har vi i flere år hørt om det ene spareprogram efter det andet, og hver gang viser det sig ikke at være nok. Så kommer der en ny spareplan.

Dét øger ikke motivationen, og der er ikke noget at sige til at medarbejderne er frustreret. Så indtil videre får SAS ledelsen bare endnu mere frustrerede medarbejdere ud af det uden at have løst de virkelig store problemer. Man må virkelig håbe, at ledelsen denne gang gør alt hvad de mener er nødvendigt, så selskabet kan begynde at se fremad. At blødningen bliver stoppet, for først da vil de dårlige vibes omkring selskabet forsvinde.

Det kan være der skal drastiske midler til, så må det være det. Men gør det nu en gang for alle. Og tag derefter hul på at komme af med det statslige ejerskab og få trimmet resten af organisationen, så SAS kan konkurrere på lige vilkår med resten af branchen.