RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS’ svære valg

  • Written by:

SAS knokler i øjeblikket med at blive enige med kabinepersonalet om en ny aftale. Stewardesserne skal gå flere tusinde kroner ned i løn og arbejde mere, mener ledelsen. Ikke overraskende er medarbejderne ikke enige.

Hvad end de bliver enige om – for enige SKAL de jo blive – så er spørgsmålet om det er nok til at redde det fællesskandinaviske flyselskab?

For en aftale med de ansatte retter ikke op på en række grundlæggende problemer. SAS med den nuværende struktur og med den danske, svenske og norske stat som ejere er ikke nogen særlig fleksibel størrelse. Konkurrencen er benhård og konkurrenterne har lavere omkostninger, bedre trimmede organisationer og kun et mål for øje: At tjene penge.

At løse disse problemer kræver en gennemtænkning af selskabet. Hvad er ambitionen med SAS? Skal de tjene penge? Skal de tage nationale hensyn? Skal de være et lavprisselskab? Skal de være et full-service selskab? Skal de være forretningsmandens eller turisternes selskab? Skal de konkurrere om langdistance-kunder eller forvandles til et regionalt selskab?

Det er som om, at SAS prøver at svare ja til det hele. Den går bare ikke.

Før de problemer er løst – og svarene givet – så forslår en aftale med medarbejderne som en skrædder i helvede.

Endnu mere usikkerhed om deres situation kan kun virke demotiverende på dem. De seneste mange år har SAS ikke handlet om andet end nedskæringer, hvilket slider på medarbejderne. Den slags må man tage med i dårlige tider, men at trække pinen ud over flere år er ikke nogen løsning. Nu har vi i flere år hørt om det ene spareprogram efter det andet, og hver gang viser det sig ikke at være nok. Så kommer der en ny spareplan.

Dét øger ikke motivationen, og der er ikke noget at sige til at medarbejderne er frustreret. Så indtil videre får SAS ledelsen bare endnu mere frustrerede medarbejdere ud af det uden at have løst de virkelig store problemer. Man må virkelig håbe, at ledelsen denne gang gør alt hvad de mener er nødvendigt, så selskabet kan begynde at se fremad. At blødningen bliver stoppet, for først da vil de dårlige vibes omkring selskabet forsvinde.

Det kan være der skal drastiske midler til, så må det være det. Men gør det nu en gang for alle. Og tag derefter hul på at komme af med det statslige ejerskab og få trimmet resten af organisationen, så SAS kan konkurrere på lige vilkår med resten af branchen.