RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

KLM overvejer betaling for mad og drikke

  • Written by:

KLM har sendt spørgeskemer ud til en lang række af deres bedste kunder, for at teste vandene. Hvor meget er de villige til at betale for mad og drikke ombord på flyet, lyder et af spørgsmålene.

Ikke overraskende har det skabt ramaskrig blandt trofaste KLM kunder. I forvejen er KLM’s forplejning ombord blevet skåret ned til et minimum, så der på de fleste korte ruter i dag, blot bliver serveret en pakke TUC kiks og lidt at drikke.

Som altid når et privilegium bliver taget fra folk, så er der protester. Forplejningen ombord er langt fra den vigtigste del af en flyrejse – og ligger langt under sikkerhed, punktlighed, osv – men det er en meget synlig del af forskellen mellem lavprisselskaberne og de traditionelle ruteselskaber.

Hvorfor flyve med ruteselskaberne, hvis man så får den samme service som på lavprisselskaberne, spørger KLM passagererne i øjeblikket sig selv. Det fascinerende ved flybranchen er, at selv en sådan forringelse af produktet kan sælges som en forbedring.

Hos SAS lød det, at nu var kunderne endnu bedre stillet, for nu kunne de selv vælge, hvad de ville have at spise. Andre selskaber fulgte trop og fjernede den gratis forplejning, bl.a. Iberia og Brussels Airlines.

Swiss og Austrian gjorde det også. I en kort periode, inden begge selskaber igen droppede idéen og genindførte den gratis mad ombord. Protesterne var for store og gevinsten for flyselskabet for lille. Faktisk forlyder det også, at SAS ikke tjener penge på at sælge mad og drikke ombord, men at det blot går i nul!

Derfor er der også KLM-passagerer som med rette peger på, at det ikke findes mange overbevisende cases med europæiske flyselskaber, der har droppet maden og derefter oplevet forrygende fremgang. Nærmest tværtimod!