RSS

BREAKING NEWS

Eksperiment: Kineser skal bo 30 dage i Helsinki lufthavn

Af Kenneth Karskov // Normalt vil de rejsende gerne tilbringe så kort tid i lufthavnen som muligt. Selvom der bliver investeret store summer i shopping, madsteder og oplevelser, så foretrække de fleste stadig korte ‘layovers’, for selv den bedste lufthavn i v…

Nu vil du elske briterne for... maden!

Af Kenneth Karskov // Sig Storbritanien og mad i samme sætning, og alle er klar over problemet. På trods af, at engelske kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsay har domineret alverdens tv-skærme, og at restauranten The Fat Duck tilhører den absolutte verdense…

Ryanair aflyser 2000 fly: Disse danske ruter er ramt

Af Kenneth Karskov // Op til 50 Ryanair flyvninger om dagen vil bliver aflyst over de næste seks uger. Lavprisselskabet er i problemer og må aflyse over 2000 afgange den næste halvanden måned. Tilsyneladende er det et efterslæb med ikke-afholdt ferie, som …

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian introducerer bonusprogram

  • Written by:

Først var de så meget imod SAS Eurobonus, at det skulle forbydes at få bonuspoint i hele Skandinavien, men nu er Norwegian vendt rundt på en tallerken og indfører deres eget loyalitetsprogram. Norwegian introducerer bonusprogrammet “Norwegian Reward” og giver fra i dag passagererne mulighed for at opspare Cash Points.

Cash Point kan så bruges på flybilletter, bagage eller sædevalg hos Norwegian. Man opsparer 10% Cash Points på de dyre Full Flex billetter (hvem pokker flyver egentlig på dem?) og 2% på de billige lavprisbilletter. Nyskabelsen er, at man ikke skal opspare et bestemt antal point, før man kan bruge dem, men sagtens kan fyre dem af som både som hel eller delvis betaling for flybilletter.

Det er ikke typisk for lavprisselskaberne at lave bonusprogrammer. Faktisk er det kun et fåtal, der har dem – f.eks. airBerlin – og de to store, Ryanair og easyJet, kunne det aldrig falde ind at lave den slags. Det er imod selve lavpristanken, at lave bonusprogrammer og Norwegian har også tidligere var meget imod SAS Eurobonus programmet.

I 2002 opkøbte SAS det rivaliserinde flyselskab Braathens, og fik hvad der kunne ligne et monopol på indenrigstrafik i Norge. Kort derefter begyndte Norwegian at flyve sine første større ruter, så for at fjerne SAS konkurrencefordel overfor det nye selskab, så forbød den norske konkurrencestyrelse bonuspoint på norsk indenrigsflyvning.  I 2005 klagede Norwegian – sammen med Sterling – igen, denne gang med det formål at få optjening af Eurobonus gjort forbudt på de skandinaviske ruter.

Siden er der løbet meget vand gennem åen, og Norwegian er nu næsten lige så store som SAS i Norge. Og så er bonusprogrammer pludselig helt fine…

Desværre for Norwegian, så har deres indædte modstand mod SAS Eurobonus ramt dem som en boomerang. For når de nu introducerer deres eget Norwegian Reward, så er det ikke muligt at optjene de nye Cash Points på norske indenrigsruter.