RSS

BREAKING NEWS

Ny Baltikum-rute til København

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Nordica vil åbne en ny rute til Københavns Lufthavn. Selskabet er ikke nyt på disse breddegrader, for i forvejen har Nordica en rute fra København til Groningen i Holland og dets datterselskab udfører en række flyvninger for…

Norsk flyselskab åbner ny rute til Billund

Af Kenneth Karskov // Norges regionale flyselskab, Widerøe, åbner ny rute fra Billund. Tre gange om ugen vil selskabet sende et fly fra Bergen til Billund. Turen tager blot 1 time og 20 minutter. ”Vi er rigtig glade for Widerøes udmelding i dag. Vi ved, at…

København og Billund får femstjernet flyselskab

Af Kenneth Karskov // For første gang får et europæisk flyselskab fem stjerner af Skytrax og dermed kan både København og Billund prale af at lægge asfalt og lufthavn til et fem-stjernet flyselskab. Det er nemlig det hæderkronede tyske flyselskab Lufthansa…

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian introducerer bonusprogram

  • Written by:

Først var de så meget imod SAS Eurobonus, at det skulle forbydes at få bonuspoint i hele Skandinavien, men nu er Norwegian vendt rundt på en tallerken og indfører deres eget loyalitetsprogram. Norwegian introducerer bonusprogrammet “Norwegian Reward” og giver fra i dag passagererne mulighed for at opspare Cash Points.

Cash Point kan så bruges på flybilletter, bagage eller sædevalg hos Norwegian. Man opsparer 10% Cash Points på de dyre Full Flex billetter (hvem pokker flyver egentlig på dem?) og 2% på de billige lavprisbilletter. Nyskabelsen er, at man ikke skal opspare et bestemt antal point, før man kan bruge dem, men sagtens kan fyre dem af som både som hel eller delvis betaling for flybilletter.

Det er ikke typisk for lavprisselskaberne at lave bonusprogrammer. Faktisk er det kun et fåtal, der har dem – f.eks. airBerlin – og de to store, Ryanair og easyJet, kunne det aldrig falde ind at lave den slags. Det er imod selve lavpristanken, at lave bonusprogrammer og Norwegian har også tidligere var meget imod SAS Eurobonus programmet.

I 2002 opkøbte SAS det rivaliserinde flyselskab Braathens, og fik hvad der kunne ligne et monopol på indenrigstrafik i Norge. Kort derefter begyndte Norwegian at flyve sine første større ruter, så for at fjerne SAS konkurrencefordel overfor det nye selskab, så forbød den norske konkurrencestyrelse bonuspoint på norsk indenrigsflyvning.  I 2005 klagede Norwegian – sammen med Sterling – igen, denne gang med det formål at få optjening af Eurobonus gjort forbudt på de skandinaviske ruter.

Siden er der løbet meget vand gennem åen, og Norwegian er nu næsten lige så store som SAS i Norge. Og så er bonusprogrammer pludselig helt fine…

Desværre for Norwegian, så har deres indædte modstand mod SAS Eurobonus ramt dem som en boomerang. For når de nu introducerer deres eget Norwegian Reward, så er det ikke muligt at optjene de nye Cash Points på norske indenrigsruter.