RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Superjumbo med 840 sæder

  • Written by:

Air Austral er ikke et flyselskab, der normalt trækker overskrifter på vores breddegrader. Et flyselskab med blot 10 fly, som hører til på den lille ø Réunion i Det Indiske Ocean, der hovedsageligt lever af at fragte franske turister fra Paris til “La Réunion”. Når dette flyselskab pludselig dukker op i medier over hele verden, så er det fordi det lille selskab har bestilt det store fly.

Eller retteligt, to styks! Og så endda i rene økonomiklasse konfigurationer. Et fly med 840 sæder er ikke hverdagskost, og derfor trækker Air Austral overskrifter i disse dage ovenpå bekræftelsen af ordren.

Hidtil er det charterselskabet Corsair, der har haft det tættest pakkede fly i form af Boeing 747-400 med plads til 587 passagerer (29 premium sæder og 558 økonomiklasse sæder). På japanske indenrigsruter kan man også komme til at sidde på et par tætpakkede maskiner. Her har Japan Airlines (JAL) eksemplarer af en 747’eren med 546 pladser (heraf 80 på Business Class), mens ANA har klemt 565 sæder (heraf 23 på Business Class) ind i samme flytype. Air France har gjort plads til 539 passagerer i deres udgave af Airbus 380, som er den mest pakkede udgave af superjumboen til dato, heraf 9 på First Class, 80 på Business Class, seats and 449 på Economy Class.

Der findes altså ikke eksempler på rene økonomiklasse konfigurationer af så store fly. Så hvorfor vælge så stort et fly og fylde det til randen? De flyselskaber, der indtil nu har taget det nye fly i brug, har brugt det til at fremhæve luksus aspektet ved rejsen. Det gælder f.eks. Singapore Airlines, der har indført overdådige suiter ombord, og Emirates, som installerede brusekabiner i flyet.

Så når Air Austral vælger at konfigurere det udelukkende med økonomiklasse sæder, så går de mod strømmen og derfor bliver det spændende at følge. For passagererne er det ikke nødvendigvis gode nyheder, for benpladsen kommer ned på 30 tommer (mod normalt 32″ hos f.eks. SAS), men i flyselskabets økonomi-afdeling klapper de til gengæld i hænderne, for flyet bruger kun to liter brændstof til at fragte hver passager 100 km.