RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Superjumbo med 840 sæder

  • Written by:

Air Austral er ikke et flyselskab, der normalt trækker overskrifter på vores breddegrader. Et flyselskab med blot 10 fly, som hører til på den lille ø Réunion i Det Indiske Ocean, der hovedsageligt lever af at fragte franske turister fra Paris til “La Réunion”. Når dette flyselskab pludselig dukker op i medier over hele verden, så er det fordi det lille selskab har bestilt det store fly.

Eller retteligt, to styks! Og så endda i rene økonomiklasse konfigurationer. Et fly med 840 sæder er ikke hverdagskost, og derfor trækker Air Austral overskrifter i disse dage ovenpå bekræftelsen af ordren.

Hidtil er det charterselskabet Corsair, der har haft det tættest pakkede fly i form af Boeing 747-400 med plads til 587 passagerer (29 premium sæder og 558 økonomiklasse sæder). På japanske indenrigsruter kan man også komme til at sidde på et par tætpakkede maskiner. Her har Japan Airlines (JAL) eksemplarer af en 747’eren med 546 pladser (heraf 80 på Business Class), mens ANA har klemt 565 sæder (heraf 23 på Business Class) ind i samme flytype. Air France har gjort plads til 539 passagerer i deres udgave af Airbus 380, som er den mest pakkede udgave af superjumboen til dato, heraf 9 på First Class, 80 på Business Class, seats and 449 på Economy Class.

Der findes altså ikke eksempler på rene økonomiklasse konfigurationer af så store fly. Så hvorfor vælge så stort et fly og fylde det til randen? De flyselskaber, der indtil nu har taget det nye fly i brug, har brugt det til at fremhæve luksus aspektet ved rejsen. Det gælder f.eks. Singapore Airlines, der har indført overdådige suiter ombord, og Emirates, som installerede brusekabiner i flyet.

Så når Air Austral vælger at konfigurere det udelukkende med økonomiklasse sæder, så går de mod strømmen og derfor bliver det spændende at følge. For passagererne er det ikke nødvendigvis gode nyheder, for benpladsen kommer ned på 30 tommer (mod normalt 32″ hos f.eks. SAS), men i flyselskabets økonomi-afdeling klapper de til gengæld i hænderne, for flyet bruger kun to liter brændstof til at fragte hver passager 100 km.