CimberSterling ud af lavpriskampen København – London

Den kom lidt maskeret, nyheden om at Cimber Sterling lukker ruten København – London Gatwick.”Cimber Sterling rykker til indre London” var overskriften på pressemeddelelsen, som lokkede med følgende lille teaser:

“SAS lukker fra marts deres rute mellem København og London City Airport. Det giver Cimber Sterling en unik mulighed for at rykke ind i Londons centrale lufthavn.”

Så man kunne forledes til at tro, at der var tale om en ny satsning fra selskabet, men sådan forholder det sig ikke helt. For nyheden dækker over, at Cimber Sterling samtidig trækker sig ud af den tætte konkurrence på lavprismarkedet for flybilletter til London fra København.

Den nye ruter skal nemig flyves med ATR propelfly med 46 sæder, hvor den eksisterende London Gatwick rute blev fløjet med Boeing 737. Et hurtigt tjek på flyselskabets hjemmesider afslører, at de billigste billetter på London City ruten starter ved kr. 1530,- tur/retur. Det er meget langt fra de priser, som lavprisselskaberne typisk reklamerer med, og da også betydeligt højere end den pris Cimber Sterling faldbød Gatwick ruten med, hvor kr. 295,- oneway var startprisen.

Det fortæller tydeligt, at City ruten ikke er en typisk lavpris operation. Den er primært attraktiv for forretningsrejsende, hvilket er et glimrende segment at tiltrække, men det er værd at holde sig i baghovedet, at SAS netop trækker sig ud af denne rute, fordi de ikke kunne tjene penge på den. Så for at Cimber Sterling får succes med City ruten, skal de altså være bedre end SAS til at operere den.

Ovenpå de seneste dages ballade omkring Cimber Sterling aktiekursen – der er styrtdykket – har Cimber Sterling ledelsen forklaret at den intense konkurrence på bl.a. London-ruten har gjort at de må nedjustere forventningerne. Derfor trækker de nu stikket på London Gatwick ruten fra København, og skifter til den lille London City lufthavn, hvor de satser på at højere priser, færre sæder og et propelfly, som er billigt at drive, er vejen til en solid indtjening.

Samtidig melder Cimber Sterling ud, at de bliver ved med at flyve fra Billund til London Gatwick, i konkurrence med Ryanair som flyver fra Billund til den mindre centrale London Stansted lufthavn.

Så det ligner en retræte for Cimber Sterling på København – London rute. Den britiske hovedstad er den destination, hvor flest selskaber kæmper om danskernes gunst, og hvilket selvsagt presser indtjeningen. Udover Cimber Sterling, så flyver SAS og British Airways fra København til Heathrow, Norwegian til Gatwick og easyJet til både Stansted og Gatwick.

Den slags konkurrence skiller fårene fra bukkene. Og den første til at trække sig er Cimber Sterling…