De flyrejsende og CO2

I dag kan du flere steder på nettet læse, at jeg udtaler mig omkring de flyrejsende som fravælger CO2-kompensation. Det gælder f.eks. Børsen, Ekstra Bladet og Business.dk, hvor jeg bl.a. siger at “den gode vilje ser ud til at stoppe ved pengepungen”. Baggrunden er, at meget få flyrejsende vælger at købe en CO2-kvote til at kompensere for flyturen.

I sidste uge var jeg inviteret til miljø topmøde med et par af de ‘fine herrer’ fra Air France-KLM. En håndfuld topfolk herfra var fløjet til København for at give deres bud på, hvordan flybranchen skal klare klima udfordringerne. Der var ikke nogen klare svar, men en masse forbehold og en række gode betragtninger på flybranchens vegne.

Efter en længere snak omkring flybranchens reduktion af CO2 – IATA, som er flyselskabernes “brancheorganisation”, har foreslået 50% reduktion i 2050 – talte vi om passagerernes villighed til at betale ekstra for CO2-kompensation. Kun et par procent gør det, var meldingen fra Air France topfolkene.

Det er lidt interessant, for det betyder, at nok ser vi gerne politikerne blive enige om en samlet CO2-aftale under klimatopmødet i København i disse dage, men når det kommer til stykket, så agerer vi som forbrugere stik modsat af de gode intentioner.

Austrian Airlines har hver måned 1800 passagerer, der køber en CO2-kvote for at gøre deres rejse miljøneutral. Det svarer til 9 procent af dem, der booker på selskabets hjemmeside, men kun 0,2 procent af det samlede antal rejsende med Austrian.

Jeg skal ikke få hverken færre eller flere til at købe Co2-kvoter, når de skal ud at flyve. Du skal træffe deres eget valg mht. CO2-neutralisering af flyrejser. Det er lidt som med Ryanairs mange gebyrer, for jeg vil gerne gøre dig opmærksom på faldgruberne ved Ryanairs mange påfund, men jeg skal ikke blande mig i, om du vil flyve med dem eller ej.

Det samme gælder CO2-neutralisering. Men tallene er interessante, for de taler deres eget tydelige sprog om, hvordan vi forbrugere handler, når det kommer til stykket.