RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Flere gebyrer…

  • Written by:

Jeg er i dag blevet spurgt af flere medier omkring de traditionelle flyselskaber og gebyrer. Baggrunden er, at der dagen igennem har kørt historier om, at bl.a. Lufthansa nu indfører betaling for kuffert nummer to på flyrejser til/fra USA.

Flyvninger til USA har længe været en lidt underlig størrelse, når det kommer til bagage. I modsætning til resten af verden, hvor 20 kg. er standard for økonomiklasse passagerer, så har der på flyvninger til USA og Canada været en regel om, at man måtte have to kufferter med under det såkaldte “piece concept”. Typisk to kufferter op til 32 kg hver!

Den regel er der nu flere flyselskaber, der er i gang med at omdefinere. Således at det fortsat er tilladt at medbringe én gratis kuffert, men der skal til gengæld falde betaling for nummer to. Så i og for sig, er reglerne på flyvninger til Nordamerika bare kommet på niveau med flyvninger til resten af verden.

Omvendt, så er det et tegn på en tydelig tendens: Der kommer flere gebyrer. Hvor lavprisselskaberne med Ryanair i spidsen konstant opfinder nye måder at tjene penge på gennem mere eller mindre kreative gebyrer (f.eks. senest et check-in gebyr), så har de store, traditionelle flyselskaber holdt sig tilbage. Men også de kan se, hvor mange penge Ryanair tjener, og derfor vil de være tilbøjelige til at indføre nogle af lavprisselskabernes gebyrer.

Så hvad kan vi forvente os af de traditionelle flyselskaber på gebyr-fronten? Her er mine tre bud på, hvad vi kommer til at se mere af i nærmeste fremtid…

– Gebyr for kuffert nummer to – indført af Lufthansa, Continental Airlines, Air France, KLM og American Airlines – men indtil videre ikke SAS!
– Gebyr for at sidde ved nødudgangen – indført hos bl.a. Singapore Airlines, hvor bedre benplads koster ekstra.
– Gebyr for at reservere sæde – indført af British Airways, hvor det koster ekstra at reservere siddeplads ved bestillingen

Som udgangspunkt vil de fleste store selskaber nok forsøge at undgå for mange gebyrer, for det er en af de områder, hvor de tydeligst adskiller sig fra lavprisselskaber. Derimod vil der nok komme flere nedskæringer på områder som service og forplejning ombord.

Kan det lade sig gøre at tjene penge uden at opkræve ekstra for kufferter? Sagtens, se bare “Nul gebyrer = 4 mia. kr. i indtægt“.