RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

NIKI: Nyt lavprisselskab i København

  • Written by:

Det østrigske flyselskab NIKI lancerer ny lavprisrute fra København. Det er ikke første gang et lavprisselskab prøver kræfter med denne rute, og det er
måske heller ikke så overraskende, at det er NIKI, der kommer til København.

I dag flyver Austrian Airlines op til fire gange dagligt mellem København og Wien, og så supplerer Norwegian med tre ugentlige afgange på ruten. SAS er stoppet med at flyve til Wien, og lavprisselskabet SkyEurope, der forsøgte at flyve fire gange om ugen mellem Danmark og Østrig, lukkede ruten igen og er iøvrigt gået konkurs. Så set udefra kunne det godt lade til, at der var et hul i markedet til NIKI.

NIKI er blevet pænt store i Østrig, hvor flyselskabets grundlægger, den tidligere Formel 1 stjerne Niki Lauda, er en sand folkehelt. Spørgsmålet er så, hvad NIKI kan udrette på ruten med seks ugentlige afgange (alle dage undtage lørdag)?

En ting er sikkert: Priserne vil falde, og der vil komme flere slagtilbud fra de tre spillere på ruten. For forbrugerne er det jo ikke dårlige nyheder.

MEN, for at det skal lykkes for NIKI på den lange bane, så skal de til gengæld have held med et par ting, som andre ikke har formået. For med 1080 sæder hver uge, så skal NIKI altså have held med at tiltrække alle de kunder, som hverken SkyEurope eller Norwegian har formået at få fat i. Norwegian har tilmed den fordel, at de efterhånden er ret godt kendte i Danmark og har et velsmurt salgsapparatet på plads, og alligevel flyver de kun tre gang om ugen til Wien.

Det kunne tyde på, at der nok ikke er så mange danskere, der skal til Wien endda. Ombord på de mange daglige Austrian Airlines fly som letter fra København sidder en meget stor gruppe mennesker, der ikke har den østrigske hovedstad som destination, men som skal videre ud i verden. De har et boardingkort til Bangkok, Dubai, Tokyo eller en helt fjerde destination i Austrians store rutenet.

Så der skal skal arbejdes for sagen, når NIKI åbner ruten til Wien d.26. marts. Umiddelbart kunne det godt se ud som om, at de har alle odds imod sig, men det er ikke første gang for Niki Lauda og hans folk.

For det “pudsige” er nemlig, at når NIKI nu kommer til København, så er det en Austrian Airlines’ gamle “plageånd”, som endnu engang dukker op. Niki Lauda etablerede i 1972 flyselskabet Lauda Air, der blev en konkurrent til Austrian, som siden købte selskabet. Efter nogle år var Niki Lauda klar igen og etablerede lavprisselskabet NIKI, så Austrian Airlines slap altså ikke af med deres gamle “plageånd”, og nu dukker han så op igen og sætter indtjeningen på København ruten under pres.