RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Snyder flyselskaber ved hjælp af cookies?

Vi bliver overvåget ulovligt på nettet“, er den dramatiske overskrift på en artikel fra DR, hvor man kan læse, at flyselskaberne bruger cookies til at snyde med prisen. Kilden til den oplysning er Forbrugerrådet, men kan det nu også være rigtigt?

I artiklen kan man læse følgende:

“[…] nogle flyselskabers hjemmesider lægger en cookie ind på din computer der registrerer, hvor mange gange du er inde og søge på, hvad en bestemt billet koster.

Hjemmesiden er så programmeret til at sætte prisen op, hver gang man går ind og søger på billetten. Fordi den stigende interesse tyder på, at man kan få kunden til at betale mere i pris, eller få kunden til at tænke, at man hellere slå til, før prisen stiger igen. Men hvis man så slår cookien fra, så falder prisen igen til udgangspunktet.”

(Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/11/19/163128.htm)

Det fik mig til at studse. For jeg beskæftiger mig til daglig med bestilling af flybilletter på nettet gennem mit arbejde med Viviro.com, men er ikke selv stødt på dette problem. Så jeg kontaktede journalisten, der henviste til Forbrugerrådet for en uddybning.

Ingen eksempler på snyd

Forbrugerrådets pressemedarbejder Maria ringede tilbage med et par kryptiske svar. Først mente hun, at jeg selv måtte undersøge sagen nærmere. Så mente hun, at det kunne være SAS, hvilket er en barsk anklage, men da jeg spurgte ind til dette, så trak hun påstanden tilbage. Så forklarede hun, at oplysningen stammede fra en journalist, som arbejdede på historien og derfor ikke kunne afsløre, hvilket selskab, der var tale om. Så sagde hun, at det var sådan et eksempel, som man nu engang imellem giver, hvilket jeg ikke helt forstod pointen med. Til sidst mente hun, at det var et eksempel, der nok ikke skulle have været bragt.

Forbrugerrådet kan ikke komme op med ét eneste eksempel på et flyselskab, der har snydt med prisen ved hjælp af cookies. Altså, der er ikke noget om det!

Når den slags historier her ærgrer mig, så er det fordi, der er så mange ting, forbrugerne skal være opmærksomme på, når de booker flybilletter på nettet, og det er altid godt at råbe vagt i gevær, når flyselskaberne har fundet på nye, lige lovligt smarte tiltag.

Men lige præcis den her praksis med at hæve priserne ved hjælp af cookies er altså ikke et af problemerne.

Artiklen har ivørigt bredt sig og kan ses flere steder på nettet:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE840265/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet/

http://www.business.dk/medier-reklame/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet

http://www.version2.dk/artikel/12941-ny-eu-lov-alle-cookies-skal-godkendes-af-brugeren