RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Snyder flyselskaber ved hjælp af cookies?

Vi bliver overvåget ulovligt på nettet“, er den dramatiske overskrift på en artikel fra DR, hvor man kan læse, at flyselskaberne bruger cookies til at snyde med prisen. Kilden til den oplysning er Forbrugerrådet, men kan det nu også være rigtigt?

I artiklen kan man læse følgende:

“[…] nogle flyselskabers hjemmesider lægger en cookie ind på din computer der registrerer, hvor mange gange du er inde og søge på, hvad en bestemt billet koster.

Hjemmesiden er så programmeret til at sætte prisen op, hver gang man går ind og søger på billetten. Fordi den stigende interesse tyder på, at man kan få kunden til at betale mere i pris, eller få kunden til at tænke, at man hellere slå til, før prisen stiger igen. Men hvis man så slår cookien fra, så falder prisen igen til udgangspunktet.”

(Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/11/19/163128.htm)

Det fik mig til at studse. For jeg beskæftiger mig til daglig med bestilling af flybilletter på nettet gennem mit arbejde med Viviro.com, men er ikke selv stødt på dette problem. Så jeg kontaktede journalisten, der henviste til Forbrugerrådet for en uddybning.

Ingen eksempler på snyd

Forbrugerrådets pressemedarbejder Maria ringede tilbage med et par kryptiske svar. Først mente hun, at jeg selv måtte undersøge sagen nærmere. Så mente hun, at det kunne være SAS, hvilket er en barsk anklage, men da jeg spurgte ind til dette, så trak hun påstanden tilbage. Så forklarede hun, at oplysningen stammede fra en journalist, som arbejdede på historien og derfor ikke kunne afsløre, hvilket selskab, der var tale om. Så sagde hun, at det var sådan et eksempel, som man nu engang imellem giver, hvilket jeg ikke helt forstod pointen med. Til sidst mente hun, at det var et eksempel, der nok ikke skulle have været bragt.

Forbrugerrådet kan ikke komme op med ét eneste eksempel på et flyselskab, der har snydt med prisen ved hjælp af cookies. Altså, der er ikke noget om det!

Når den slags historier her ærgrer mig, så er det fordi, der er så mange ting, forbrugerne skal være opmærksomme på, når de booker flybilletter på nettet, og det er altid godt at råbe vagt i gevær, når flyselskaberne har fundet på nye, lige lovligt smarte tiltag.

Men lige præcis den her praksis med at hæve priserne ved hjælp af cookies er altså ikke et af problemerne.

Artiklen har ivørigt bredt sig og kan ses flere steder på nettet:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE840265/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet/

http://www.business.dk/medier-reklame/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet

http://www.version2.dk/artikel/12941-ny-eu-lov-alle-cookies-skal-godkendes-af-brugeren