RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Snyder flyselskaber ved hjælp af cookies?

Vi bliver overvåget ulovligt på nettet“, er den dramatiske overskrift på en artikel fra DR, hvor man kan læse, at flyselskaberne bruger cookies til at snyde med prisen. Kilden til den oplysning er Forbrugerrådet, men kan det nu også være rigtigt?

I artiklen kan man læse følgende:

“[…] nogle flyselskabers hjemmesider lægger en cookie ind på din computer der registrerer, hvor mange gange du er inde og søge på, hvad en bestemt billet koster.

Hjemmesiden er så programmeret til at sætte prisen op, hver gang man går ind og søger på billetten. Fordi den stigende interesse tyder på, at man kan få kunden til at betale mere i pris, eller få kunden til at tænke, at man hellere slå til, før prisen stiger igen. Men hvis man så slår cookien fra, så falder prisen igen til udgangspunktet.”

(Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/11/19/163128.htm)

Det fik mig til at studse. For jeg beskæftiger mig til daglig med bestilling af flybilletter på nettet gennem mit arbejde med Viviro.com, men er ikke selv stødt på dette problem. Så jeg kontaktede journalisten, der henviste til Forbrugerrådet for en uddybning.

Ingen eksempler på snyd

Forbrugerrådets pressemedarbejder Maria ringede tilbage med et par kryptiske svar. Først mente hun, at jeg selv måtte undersøge sagen nærmere. Så mente hun, at det kunne være SAS, hvilket er en barsk anklage, men da jeg spurgte ind til dette, så trak hun påstanden tilbage. Så forklarede hun, at oplysningen stammede fra en journalist, som arbejdede på historien og derfor ikke kunne afsløre, hvilket selskab, der var tale om. Så sagde hun, at det var sådan et eksempel, som man nu engang imellem giver, hvilket jeg ikke helt forstod pointen med. Til sidst mente hun, at det var et eksempel, der nok ikke skulle have været bragt.

Forbrugerrådet kan ikke komme op med ét eneste eksempel på et flyselskab, der har snydt med prisen ved hjælp af cookies. Altså, der er ikke noget om det!

Når den slags historier her ærgrer mig, så er det fordi, der er så mange ting, forbrugerne skal være opmærksomme på, når de booker flybilletter på nettet, og det er altid godt at råbe vagt i gevær, når flyselskaberne har fundet på nye, lige lovligt smarte tiltag.

Men lige præcis den her praksis med at hæve priserne ved hjælp af cookies er altså ikke et af problemerne.

Artiklen har ivørigt bredt sig og kan ses flere steder på nettet:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE840265/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet/

http://www.business.dk/medier-reklame/vi-bliver-overvaaget-ulovligt-paa-nettet

http://www.version2.dk/artikel/12941-ny-eu-lov-alle-cookies-skal-godkendes-af-brugeren