RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Japan Airlines i problemer

  • Written by:

Det er ikke kun i Europa, at flyselskaberne slider i det. I Japan har især det hæderkronede flyselskab Japan Airlines (JAL) det svært, endda i en sådan grad, at selv topledelsen sætter spørgsmålstegn ved, om flyselskabets spareplan er nok til at redde JAL. Der skal fyres medarbejdere – helt op til 15.000 over de næste tre år er nævnt – og der skal lukkes 50 ruter.

Både American Airlines og Delta Air Lines har tilbudt milliardhjælp til det kriseramte japanske flyselskab. Begge selskaber har skumle bagtanker, og hvor det for American Airlines gælder om at hjælpe et alliance medlem og sørge for at beholde dem i oneworld, så pynser Delta på at købe sig ind i JAL og derefter få dem indlemmet i SkyTeam alliancen.

Financial Times anslår, at Japan Airlines mangler 5 milliarder kroner for at komme igennem 2010. Lige nu kigger også den japanske regering på, hvordan den kan hjælpe Japan Airlines, men fra flere sider omtales selskabet nu som “konkurstruet”.