RSS

BREAKING NEWS

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

Ny rekord: Aldrig før har SÅ mange rejst med Norwegian

Af Kenneth Karskov // Den 22. januar er det 25 år siden, at lavprisselskabet Norwegian blev skabt, og et kvart århundrede senere kan Norwegian kalde sig Nordens største flyselskab. Det er især de seneste år, at passagerudviklingen er gået stærkt, og nu kan…

  • 1
  • 2
  • 3

Dobbelt point på indenrigsflyvninger

  • Written by:

Cimber Sterling, Norwegian og SAS kæmper alle om de samme kunder på indenrigs. Så hvem skal man vælge?

For de fleste mennesker er det et spørgsmål om pris. For nogle et spørgsmål, om de mest attraktive afgangstider. For enkelte et spørgsmål om preference for det ene selskab frem for det andet.

Så SAS har længe siddet med hænderne i skødet, mens Norwegian buldrer afsted med lave priser og Cimber Sterling lover at indføre timedrift på København – Aalborg ruten. Nu spiller SAS så ud med dobbelt bonuspoint på indenrigsflyvninger.

For SAS er Eurobonus et stærkt kort. Selvom mulighederne for at optjene point efterhånden er stærkt begrænset, så kan det stadig lokke folk over på et SAS fly. Utroligt, men sandt. På de fleste destinationer er det så lidt point, der bliver optjent, at det ikke er besværet værd, men det virker.

Cimber Sterling giver faktisk også SAS Eurobonus point på deres indenrigsflyvinger, og Norwegian har deres eget bonusprogram i “Rewards”, så for at valget skal tippe ud til SAS’ fordel, så tilbyder det fællesskandinaviske selskab nu dobbelt op på bonuspoint. Men batter det noget?

SAS giver følgende point for en dansk indenrigsflyvning (“normal” takst – som nu bliver doblet op):

1200 point for Business Class
900 point for Economy Extra
600 for Economy
150 for billigste Economy

Det stiger nu til det dobbelte antal point. Så lad os lige sammenholde dette med priserne på en billet fra København til Aalborg. De billige Economy billetter koster kr. 256,- oneway, mens en Economy Extra er oppe i 1341,- kroner.

Når man indløser en bonusbillet, så er det til en returrejse. Det koster til en indenrigsflyvning med SAS 10.000 point, men for eksperimentets skyld, så lad os lige regne ud, hvor mange enkeltbilletter man skal købe, for at få en gratis returrejse.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i den billigste billet til 256,- kroner, så optjener du med det nye dobbelt-op-på-point-tilbud 300 point pr. vej. Du skal altså flyve minimum 34 gange med SAS indenrigs for at kunne få en billet – mod 68 tidligere! Et hurtigt regnestykke (34 x 256) fortæller, at efter du har brugt 8.704,- kroner på at rejse indenrigs, så får du en billet, hvis værdi svarer til lige over 500 kroner.

Eller hov! Det gør du faktisk ikke, for du skal også betale skatter og afgifter på indenrigsbilletten…

Så for at gentage mig selv: Batter det noget? Nej, ikke på de billige billetklasser. Er du forretningsmand og betaler din virksomhed for dine dyre billetter, så er det værd at tage med. For de fleste almindelige mennesker vil det hverken gøre fra eller til. Der vil det fortsat bare være prisen, der bestemmer. Og skulle forskellen mellem den billigste billet og SAS være indenfor et spænd på 50 kroner, så kan det måske lokke nogen passagerer fra Cimber Sterling og Norwegian.

En ting er sikkert: Kampen om indenrigskunderne er godt i gang!