RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Dobbelt point på indenrigsflyvninger

  • Written by:

Cimber Sterling, Norwegian og SAS kæmper alle om de samme kunder på indenrigs. Så hvem skal man vælge?

For de fleste mennesker er det et spørgsmål om pris. For nogle et spørgsmål, om de mest attraktive afgangstider. For enkelte et spørgsmål om preference for det ene selskab frem for det andet.

Så SAS har længe siddet med hænderne i skødet, mens Norwegian buldrer afsted med lave priser og Cimber Sterling lover at indføre timedrift på København – Aalborg ruten. Nu spiller SAS så ud med dobbelt bonuspoint på indenrigsflyvninger.

For SAS er Eurobonus et stærkt kort. Selvom mulighederne for at optjene point efterhånden er stærkt begrænset, så kan det stadig lokke folk over på et SAS fly. Utroligt, men sandt. På de fleste destinationer er det så lidt point, der bliver optjent, at det ikke er besværet værd, men det virker.

Cimber Sterling giver faktisk også SAS Eurobonus point på deres indenrigsflyvinger, og Norwegian har deres eget bonusprogram i “Rewards”, så for at valget skal tippe ud til SAS’ fordel, så tilbyder det fællesskandinaviske selskab nu dobbelt op på bonuspoint. Men batter det noget?

SAS giver følgende point for en dansk indenrigsflyvning (“normal” takst – som nu bliver doblet op):

1200 point for Business Class
900 point for Economy Extra
600 for Economy
150 for billigste Economy

Det stiger nu til det dobbelte antal point. Så lad os lige sammenholde dette med priserne på en billet fra København til Aalborg. De billige Economy billetter koster kr. 256,- oneway, mens en Economy Extra er oppe i 1341,- kroner.

Når man indløser en bonusbillet, så er det til en returrejse. Det koster til en indenrigsflyvning med SAS 10.000 point, men for eksperimentets skyld, så lad os lige regne ud, hvor mange enkeltbilletter man skal købe, for at få en gratis returrejse.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i den billigste billet til 256,- kroner, så optjener du med det nye dobbelt-op-på-point-tilbud 300 point pr. vej. Du skal altså flyve minimum 34 gange med SAS indenrigs for at kunne få en billet – mod 68 tidligere! Et hurtigt regnestykke (34 x 256) fortæller, at efter du har brugt 8.704,- kroner på at rejse indenrigs, så får du en billet, hvis værdi svarer til lige over 500 kroner.

Eller hov! Det gør du faktisk ikke, for du skal også betale skatter og afgifter på indenrigsbilletten…

Så for at gentage mig selv: Batter det noget? Nej, ikke på de billige billetklasser. Er du forretningsmand og betaler din virksomhed for dine dyre billetter, så er det værd at tage med. For de fleste almindelige mennesker vil det hverken gøre fra eller til. Der vil det fortsat bare være prisen, der bestemmer. Og skulle forskellen mellem den billigste billet og SAS være indenfor et spænd på 50 kroner, så kan det måske lokke nogen passagerer fra Cimber Sterling og Norwegian.

En ting er sikkert: Kampen om indenrigskunderne er godt i gang!