RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Farvel til Tupolev hos Aeroflot

  • Written by:

Det russiske flyselskab Aeroflot har sagt farvel til den sidste Tupolev maskine i flåde. Efter næsten 40 års tro tjeneste, er den sidste Tupolev 154 blevet pensioneret. Aeroflot fik den første Tupolev 154 i slutningen af 1970 og brugte den i starten som postfly. Først i februar 1972 kom de første passagerer med ombord på ruten til Mineralnye Vody. Senere blev flyet også brugt på udenrigsflyvninger, bl.a. til Berlin.

Der blev produceret knap tusinde Tupolev 154, men efterhånden er de et særsyn i Europa. Jeg har tilbagelagt ruten København til Bukarest på en Tupolev 154 med det rumænske flyselskab TAROM tilbage i halvfemserne. Det var dengang, der stadig måtte ryges ombord, så ved siden af mig en rumæner og pulsede løs på en kæmpe cigar. Ak ja!

Nu forsvinder den sidste Tupolev 154 fra Aeroflots flåde, og dermed er de eneste russisk-byggede fly som Aeroflot har tilbage seks styk af typen Ilyushin IL96 langdistancefly. De øvrige 84 fly i flåden er alle Airbus og Boeing.