RSS

BREAKING NEWS

Air India: Vi indsætter ekstra afgange på Københavner-rute

Af Kenneth Karskov // Air India vil udvide ruten til København med en ekstra ugentlig afgang. Det bekræfter flyselskabets landechef i Danmark, Divya Gauba, overfor Flybranchen.dk. Den fjerde ugentlige flyvning til Delhi bliver fredag aften kl. 20:45, og ko…

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

  • 1
  • 2
  • 3

Farvel til Tupolev hos Aeroflot

  • Written by:

Det russiske flyselskab Aeroflot har sagt farvel til den sidste Tupolev maskine i flåde. Efter næsten 40 års tro tjeneste, er den sidste Tupolev 154 blevet pensioneret. Aeroflot fik den første Tupolev 154 i slutningen af 1970 og brugte den i starten som postfly. Først i februar 1972 kom de første passagerer med ombord på ruten til Mineralnye Vody. Senere blev flyet også brugt på udenrigsflyvninger, bl.a. til Berlin.

Der blev produceret knap tusinde Tupolev 154, men efterhånden er de et særsyn i Europa. Jeg har tilbagelagt ruten København til Bukarest på en Tupolev 154 med det rumænske flyselskab TAROM tilbage i halvfemserne. Det var dengang, der stadig måtte ryges ombord, så ved siden af mig en rumæner og pulsede løs på en kæmpe cigar. Ak ja!

Nu forsvinder den sidste Tupolev 154 fra Aeroflots flåde, og dermed er de eneste russisk-byggede fly som Aeroflot har tilbage seks styk af typen Ilyushin IL96 langdistancefly. De øvrige 84 fly i flåden er alle Airbus og Boeing.