RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Qantas skærer i First Class

  • Written by:

Det er svært at sælge luksus i luften. I finanskrise-tider er der ikke mange firmaer, der siger god for en flybillet til 65-70.ooo for turen fra London til Sydney og tilbage igen. Så næsten halvdelen af stolene forrest i flyet står tomme, melder det australske flyselskab, og derfor tager de nu konsekvensen og fjerner First Class på mange ruter.

Den gode gamle jumbo-jet, Boeing 747’eren, vil helt få fjernet de dyre sæder, så fremover bliver det kun på super-jumboen, Airbus 380, at der vil være First Class. Og det endda ikke engang på alle 380’ere, for de nye maskiner vil bliver leveret uden First. Qantas har 12 Airbus 380 med fire klasser – First, Business, Premium Economy og Economy – mens de kommende otte Airbus 380 vil blive leveret i en tre-klasse-konfiguration med Business, Premium Economy og Economy.

Når disse ændringer er trådt i kraft bliver det kun ruterne Sydney/Melbourne til London (via Singapore) og Los Angeles, som vil have den ultimative luksusklasse ombord.

Til gengæld vil 747’erne få helt ny kabine. Med introduktionen af Airbus 380 i Qantas flåde, opfandt flyselskabet nye stole til alle klasser. Disse stole bliver nu også sat ind i Boeing 747’erne. Heri ligger også forklaringen på en del af Qantas problem, nemlig at Business Class produktet efterhånden er blevet så godt – med bl.a. stole der kan lægges helt fladt ned – så behovet for First Class er forsvundet.

Forskellen mellem Business Class og First Class er ikke længere stort, men det er prisforskellen. 30-35.000,- kr. ekstra er merprisen for at side på First fremfor Business, og så meget synes de færreste virksomheder at lidt bedre mad, mere personlig service og ekstra plads er værd.