RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS taber tre milliarder

  • Written by:

Av for den! SAS regnskabet udviser endnu dårligere tal end frygtet. Små tre milliarder er underskuddet på, og ja ja, det er da opgivet i svenske kroner, men det er stadig en hulens masse penge som forsvinder ud i den blå luft.

Topchef Mats Jansson lovede ellers, at der ikke ville komme flere spareplaner, men sådan skulle det ikke gå. Der skal fyres 600-700 mennesker, spares halvanden milliard og hentes penge på børsen igen.

Det er næsten så skidt som det kunne være for SAS, hvis aktie i løbet af dagen røg under to kroner. Det laveste nogensinde.

Forklaringen er ifølge topchefen, at det hele står meget værre til i flybranchen end forventet, men nu regner man med det går fremad.

Jeg er skeptisk. SAS ser endnu ikke ud til at have fundet ud af, hvad de vil, og lavprisselskaberne tager kunder og indtjening fra dem. Ledelsen gentager mantraet “SAS Core” med et koncept rettet mod de betalingsvillige forretningsrejsende med mange afgange og flyvninger til hovedlufthavne, men det er som om de vakler lidt i troen, når lavprisselskaberne for alvor går efter dem.

Så nogen gange vil de gerne lege med dér, hvor de har den dårligste chance for at vinde, nemlig i  kampen om den laveste pris. SAS får aldrig en lavere cost-base end Norwegian. De vil altid tabe penge på en priskrig.

Så der er dystre udsigter for SAS. Og med dagens regnskab begynder de sorte skyer for alvor at trække sig sammen over det hæderkronede fællesskandinaviske flyselskab.