RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Sun-Air stopper på ruten Aalborg – Oslo

  • Written by:

Krigen i flybranchen fortsætter med uformindsket styrket, og hver gang et flyselskab får held med en ny rute, er der andre der får problemer. Senest har Cimber Sterling haft succes med Aalborg – Oslo ruten, som de åbnede i september ’09, så fra denne måned lancerer de så også seks morgenafgange (alle dage undtagen søndag).

Sun-air

Sun-Air Jetstream 32

Det har fået den direkte konkurrent Sun-Air til at trække stikket på ruten. Sun-Air – der ikke opererer under eget navn, men som ‘British Airways operated by Sun-Air’ – har forbundet Jylland med Oslo i snart tyve år og fløj længe ruten alene, og dermed kunne de få en fornuftig forretning ud af det med små fly og fuld service. Og når jeg her skriver “fuld service”, så er det altså som i de gode, gamle dage med varm mad på Economy!

Til gengæld var prisen også høj! Og dermed er sådan en rute altid i farezonen, for der vil altid være andre flyselskaber der tænker “hov, hvis de kan få så meget for billetterne på den rute, så kan vi måske få en bid af kagen, hvis vi kommer med lidt lavere priser…”. Det er netop hvad Cimber Sterling har gjort, og det har givet succes. Med øget konkurrence var ruten ikke længere god for Sun-Air, der så vælger at trække stikket på den. Det sker fra 5. april 2010, og derefter vil Sun-Air koncentrere sig om sine ruter fra Århus og Billund til Oslo, Gøteborg, Stockholm-Bromma, Bruxelles, Düsseldorf, Helsinki, London City, Manchester og Paris.

I et lidt større perspektiv er det lavpriskonceptet der endnu engang vinder over “fuld service”-konceptet. Heller ikke på en rute, der er skræddersyet til det jyske erhvervsliv, er betalingsvilligheden til stede for god service med gratis mad og drikke og ingen ekstra gebyrer for bagage. Derfor må Sun-Air nu lukke ruten.