RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Mats Jansson forlader SAS

  • Written by:

“Mats Jansson forlader SAS”, var en af ugens store rejsebranche nyheder. SAS-chefen trækker stikket efter fire år på posten – hvor SAS aktien er blevet stort set udhulet.

Historien er ikke mere dramatisk end at hans kontrakt udløber, og at han ikke selv mener, at han er den rette til at føre SAS videre. Så langt, så godt. Det faktum som vel også står klart er, at hans strategi for SAS ikke har været nogen vidundermedicin.

“Core SAS” skulle sætte fokus på den forretningsrejsende i de nordiske lande, men har ikke styrket kundeoplevelsen på nogen måde. Fly er blevet taget ud, ruter er nedlagt og medarbejdere er fyret. Cores SAS skulle give besparelser på 7,8 mia svenske kroner, men er endnu ikke i hus.

Så hvilket eftermæle får Mats Jansson? Han vil være manden, der skar ned og skar ned. Og gjorde virksomheden mindre værd. Markant mindre. Faktisk skriver Børsen, at siden 1. januar 2007, hvor Mats Jansson havde sin første arbejdsdag, er der kun omkring 12 pct. tilbage af den oprindelige børsværdi.

Det tal taler for sig selv, og selvom man ikke kan give Mats Jansson skylden for alle SAS’ problemer, så er det måske ikke noget helt dårligt tidspunkt for hverken Mats eller SAS at lade vejene skilles.