RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Flypriserne vil stige

  • Written by:

Jeg tror det vil blive dyrere at flyve. Vi har efterhånden vænnet os til helt sindsygt lave flypriser, men jeg desværre ikke det vil fortsætte. Her er et par gode grunde:

– Mindre konkurrence: Transavia trækker sig fra Danmark og Ryanair kommer ikke til København. Samtidig lukker det irske lavprisselskab en lang række jyske ruter.

– Mindre prispres: Der har været mange selskaber på de samme ruter. De har nærmest fløjet vinge mod vinge til flere destinationer, og det har presset priserne i bund, for de har allesammen kæmpet om at lokke de samme passagerer ombord på hver deres fly ved at have den laveste pris.

– Højere belægningsprocenter hos flyselskaberne. Der er blevet skåret ind til benet flere steder, fly er taget ud og urentable ruter er lukket. En del af overkapaciteten er forsvundet ud af markedet, og det presser prisen op.

– Når easyJet – som de eneste – tager Københavns Lufthavns lavpristerminal “Go” i brug, så sparer flyselskabet en god dansk tyver i handlingafgift. Det var nærliggende at sænke priserne tilsvarende, men det kommer ikke til at ske, fortalte Thomas Haagensen fra easyJet mig. Priserne er allerede i bund, så den kommer ikke længere ned.

– Ryanair udviser tegn på, at der langsomt er ved at ske et holdningsskift i lavprisselskabet, der flyver 70 millioner europæere rundt om året. En gennemsnitspris på en flybillet på 300 kroner er ikke en holdbar forretningsmodel, siger Michael O’Leary til The Guardian.

– De helt sindsyge tilbud vi så for et års tid siden – som Finnair til Bangkok for kr. 2.960, Austrian Airlines til Tokyo for kr. 3.519, og Lufthansa til Johannesburg for kr. 2.599 – ser vi ikke længere. Når jeg sidder og følger flyprisernes udvikling på Viviro.com kan jeg se en klar tendens til at flypriserne har stabiliseret sig på et lidt højere niveau. Paniksalget er stoppet og de fleste selskaber har fået rettet op på forretningen.

Jeg tror der fortsat vil være masser af gode tilbud på flybilletter. Lavprisselskaberne vil blive ved med at konkurrere på prisen, og vi vil fortsat kunne komme billigt ud at rejse. Men for nuværende er der ikke tegn på at priskrigen tvinger flybilletterne endnu længere ned – tværtimod.

1 comment

  1. Anders

    enig! god analyse, glæder mig til at læse mere!