RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Flypriserne vil stige

  • Written by:

Jeg tror det vil blive dyrere at flyve. Vi har efterhånden vænnet os til helt sindsygt lave flypriser, men jeg desværre ikke det vil fortsætte. Her er et par gode grunde:

– Mindre konkurrence: Transavia trækker sig fra Danmark og Ryanair kommer ikke til København. Samtidig lukker det irske lavprisselskab en lang række jyske ruter.

– Mindre prispres: Der har været mange selskaber på de samme ruter. De har nærmest fløjet vinge mod vinge til flere destinationer, og det har presset priserne i bund, for de har allesammen kæmpet om at lokke de samme passagerer ombord på hver deres fly ved at have den laveste pris.

– Højere belægningsprocenter hos flyselskaberne. Der er blevet skåret ind til benet flere steder, fly er taget ud og urentable ruter er lukket. En del af overkapaciteten er forsvundet ud af markedet, og det presser prisen op.

– Når easyJet – som de eneste – tager Københavns Lufthavns lavpristerminal “Go” i brug, så sparer flyselskabet en god dansk tyver i handlingafgift. Det var nærliggende at sænke priserne tilsvarende, men det kommer ikke til at ske, fortalte Thomas Haagensen fra easyJet mig. Priserne er allerede i bund, så den kommer ikke længere ned.

– Ryanair udviser tegn på, at der langsomt er ved at ske et holdningsskift i lavprisselskabet, der flyver 70 millioner europæere rundt om året. En gennemsnitspris på en flybillet på 300 kroner er ikke en holdbar forretningsmodel, siger Michael O’Leary til The Guardian.

– De helt sindsyge tilbud vi så for et års tid siden – som Finnair til Bangkok for kr. 2.960, Austrian Airlines til Tokyo for kr. 3.519, og Lufthansa til Johannesburg for kr. 2.599 – ser vi ikke længere. Når jeg sidder og følger flyprisernes udvikling på Viviro.com kan jeg se en klar tendens til at flypriserne har stabiliseret sig på et lidt højere niveau. Paniksalget er stoppet og de fleste selskaber har fået rettet op på forretningen.

Jeg tror der fortsat vil være masser af gode tilbud på flybilletter. Lavprisselskaberne vil blive ved med at konkurrere på prisen, og vi vil fortsat kunne komme billigt ud at rejse. Men for nuværende er der ikke tegn på at priskrigen tvinger flybilletterne endnu længere ned – tværtimod.

1 comment

  1. Anders

    enig! god analyse, glæder mig til at læse mere!