Langdistance til lavpris med stor succes

Når lavprisselskabet Norwegian taler om at lancere langdistance lavprisflyvning fra Skandinavien, så er der mange eksperter, der ryster på hovedet. Det kan ikke lade sig gøre, siger de.

Air Asia X: Langdistance til lavpris
Air Asia X: Langdistance til lavpris

Og lad der ikke være et øjebliks tvivl om, at long-haul flyvninger er noget helt andet end korte europæiske hop på nogle få timer. De lange ruter passer bare dårligt til lavprismodellen med enhedsflåde, ultra-korte turn-arounds og ingen udestationer.

Derfor har hverken Ryanair, easyJet eller Southwest Airlines – kaldet alle lavprisselskabers moder – kastet sig ud i langdistanceflyvninger. Og Michael O’Leary har sågar svoret, at Ryanair aldrig nogensinde kommer til det.

Så hvis Norwegian skal kigge et sted hen for at finde en brugbar model for lavpris på de lange flyvninger, så skal Bjørn Kjos og hans folk kigge til Asien. Nærmere bestemt Kuala Lumpur.

Her har Air Asia hjemme. Pioneer indenfor lavprisflyvning i Asien og i løbet af ganske få år et af Asiens største flyselskaber. Det gik så godt, at I 2007 grundlagde Air Asia X. Formålet var at starte et selskab, der kunne tage livtag med langdistance lavprisflyvning, men som blev etableret som en separat enhed for det tilfælde at det skulle gå grueligt galt. I så fald ville det ikke påvirke Air Asia’s normale operation, og det fortæller lidt om, hvordan Air Asia folkene alligevel har vurderet deres forestående forehanvende til at være en svær nød at knække.

Så det startede forsigtig med en rute fra Kuala Lumpur til London i marts sidste år. Og i dag er det så offentliggjort, at næste destination bliver Paris. Med andre ord, så har lavprismodellen altså vist sig at fungere, og nu er Air Asia X klar med deres anden europæiske destination. Turen går fra Kuala Lumpur lufthavns lavpristerminal til Paris Orly lufthavnen fire gange om ugen og første afgang er d. 14. december 2011. Priserne starter ved 750 kroner one-way.

Air Asia vil bruge en Airbus 340 med 327 sæder på Paris ruten, og udover Economy Class som vil have et ekstra sæde i hver række i forhold til andre flyselskaber, så vil Air Asia X også tilbyde 18 Premium Seats.

Der er dog ikke tale om Business Class i traditionel forstand. For selvom sædet sagtens kan matche andre flyselskabers Business Class sæde, så er der ingen af de sædvanlige luksus-elemener over rejsen. Ikke noget med ekstra baggage, priority boarding eller gratis alkohol. Der er en bakke med mad og mineralvand inkluderet i prisen, men vil du have et stykke chokolade til kaffen så koster det.

Air Asia X Premium sæde

Hvordan det er som passager at flyve med Air Asia X kan du læse i The Guardians artikel “We demand to suffer” hvor en journalist tager turen fra London til Kuala Lumpur, og du kan også kigge på denne trip report fra en tur ombord på Air Asia X fra Tianjin (i nærheden af Beijing, Kina) til Kuala Lumpur i Malaysia på Premium.

Men for at komme tilbage til Norwegian og deres forestående langdistance-eventyr, så skal Bjørn Kjos og hans folk alligevel ikke glæde sig for tidligt. For nok beviser Air Asia X at lavprismodellen kan fungere på de lange flyvninger, men der er gået to år fra den første Air Asia X destination i Europa kom på rutekortet til at nummer to ukker op. Det er ikke hverdagskost med en så langsom udvikling af markedet i lavprissegmentet, hvor de succesfulde lavprisselskaber normalt ekspanderer med lysets hast.

Men endnu vigtigere er det, at Air Asias succes bygger på verdens laveste omkostningsniveau: US$0.023/ASK og en load factor break-even på 52%.

De tal kommer Norwegian end ikke i nærheden af. Og derfor er det ikke sikkert, at succesen fra Asiens største lavprisselskab uden videre lader sig kopiere af Skandinaviens største lavprisselskab.


Posted

in

by