RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Premium Economy vs. Business Class

  • Written by:

Jeg har tidligere beskrevet, hvordan Premium Economy synes at være blevet ‘det nye sort’ i flybranchen. Flere og flere flyselskaber introducerer denne mellemklasse på deres langdistancefly, og der findes ikke det flyselskab med respekt for sig selv, der ikke har overvejet idéen.

Et af de selskaber, der senest har indført Premium Economy, er Air France. I efteråret 2009 lancerede franskmændene ‘Premium Voyageur’ i deres long-haul flåde, og om nogle dage jeg får selv fornøjelsen af at afprøve produktet på en Boeing 777 fra New York til Paris. Det bliver med stor interesse og jeg vil naturligvis rapportere fra turen her på bloggen (læs anmeldelsen her).

Air France Premium Economy

Air France Premium Economy på de lange oversøiske flyvninger

40% mere plads
I forhold til almindelig økonomiklasse lover Air France 40% mere plads på Premium Voyageur. Som udgangspunkt er der sat 22 Premium stole ind på samme plads på flyet, hvor de normalt ville klemme 40 økonomiklasse sæder ind.

Billedmaterialet afslører en stol med en fast skal omkring, og det betyder, at man ikke bliver udsat for at passagereren i sædet foran knalder sædet tilbage midt i maden.

Med introduktionen af Premium Voyaguer har Air France nu fire klasser ombord på de oversøiske flyvninger: La Première (First Class), Affaires (Business Class), Premium Voyageur (Premium Economy) og Voyageur (Economy).

Som Business Class “i gamle dage”
Der er efterhånden kun et fåtal af flyselskaber, der stædigt fastholder First Class, og Air France er en af dem. Til sammenligning har SAS forlængst afskaffet den fineste klasse ombord, fordi folk der rejser til og fra Skandinavien ikke vil betale for at flyve på første klasse.

Premium Economy på LOT's Dreamliner (foto: Kenneth Karskov)

Premium Economy på LOT’s Dreamliner (foto: Kenneth Karskov)

Med introduktionen af Business Class i firserne – en kabine der oprindelig var tænkt som en klasse et sted mellem Economy og First Class – var den dyre luksusklasse blevet overflødig, mente SAS. Hos mange flyselskaber har Business Class således overtaget positionen som det ypperste produkt ombord.

Der er dog sket rigtig meget med Business Class konceptet siden introduktionen i begyndelsen af firserne. I dag er det standard på Business Class, at man sidder i en stol, der på natflyvninger kan foldes ud til en seng.

At kunne ligge ned og sove var tidligere en luksus udelukkende forbeholdt First Class passagererne, men sådan er det ikke længere, og med så godt et Business produkt, som mange flyselskaber har i dag, så kan det væres svært at argumentere for, at der er brug for noget vildere.

Så Business Class er gået fra at være en mellemklasse til at være et luksusprodukt. Derfor mangler der igen en mellemklasse, og her kommer Premium Economy ind i billedet.

SQ-Premium-Economy-03Herover: Premium Economy hos Singapore Airlines (foto: Kenneth Karskov)

Business Class vs. Premium Economy
Jeg faldt over en gammel beskrivelse af den Business Class kabine Air France indførte i 1983 under navnet “Le Club“. Her kan man bl.a. læse, hvordan denne lidt finere stol kunne lægges 126 grader tilbage og at sædeafstanden var 36”. Pudsigt nok, så svarer det meget præcist til Premium Voyageur af i dag (se en gammel brochure om Air France Le Club her).

Her er der 38″ benplads og sædet kan lægges 123 grader tilbage. På den måde lægger Premium Economy sig meget tæt op ad det niveau for komfort, som blev indført med Business Class i firserne. Air France 'Premium Voyegeur'Desværre er Premium Voyageur ikke nogen billig fornøjelse.

Hvis man sidder og tænker, at det ville være helt fint at betale lidt ekstra for lidt mere plads, så vil man blive slemt skuffet. For det koster ikke bare lidt mere at få 40% mere plads, nej, typisk er prisen næsten dobbelt op i forhold til en almindelig økonomiklasse billet.

New York:

Voyageur: 4145,- tur/retur
Premium Voyageur: 7400,- tur/retur
(78% dyrere end alm. økonomi)

Hong Kong:
Voyageur: 5 975,- tur/retur
Premium Voyageur: 10.350,- tur/retur
(73% dyrere end alm. økonomi)

Dubai:
Voyageur: 3 435,- tur/retur
Premium Voyageur: 6 750,- tur/retur
(96% dyrere end alm. økonomi)