RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Trådløst internet i 10.000 fods højde

  • Written by:

Jeg sidder i 10.000 fods højde og skriver disse linjer fra sæde 2D på LN-DYG. Norwegian har inviteret til “europæisk premiere på internet ombord” for presse og særligt udvalgte gæster.

Så her kl. 13:30 var der afgang fra Gate A4 med en af Norwegians splinternye Boeing 737-800 fra København. Med ankomst i København kl. 15:00.

Det giver en lille times tid til at teste det nye trådløse system, som Norwegian er de første i Europa til at introducere.

Hvordan virker det så?

Først det tekniske: Hvert fly er sat op med 8 mbps forbindelse op og 256 kbps ned. Det er dog ikke garanteret at det er denne hastighed alle passagerer nyder godt af, for samlet set er systemet sat op, så alle Norwegian fly samlet set maksimalt råder over 70 Mbps. Det giver med andre ord ikke hurtigt net som hjemme bag skrivebordet, og ombord på dette fly med 19 inviterede gæster, der alle skulle teste systemt til dets maksimum, forekom det mig nærmere at hastigheden mest af alt minder om hastigheden når jeg bruger min iPhone som modem for computeren.

Så det praktiske: Norwegian har arbejdet i to år på at få systemet til at virke og sikre at alle instanser kan sige god for det. Alfa og omega er, at strålingen fra de elektroniske apparater ikke forstyrrer flyets instrumenter, for man kan med rette spørge, hvorfor telefoner “pludselig” ikke længere er en sikkerhedsrisiko, når vi nu i årevis har fået at vide, at man netop ikke må tænde telefonen i luften. Derfor skal telefoner og computere da også fortsat være slukket under start og landing, og først i 10.000 fods højde må der tændes for elektronikken.

Tilgængelighed: Indtil videre har Norwegian trådløst internet på to fly. Planen er, at i alt 11 skal have det før sommeren og 21 i slutningen af året. I slutningen af 2012 skulle alle Norwegian maskiner have internet installeret.

Som kunde kan det være irriterende ikke at vide, om man ender på et fly med eller uden internet. Man gider ikke slæbe sin computer med forgæves og så sidde på et fly der ikke har internet, og omvendt så bliver man også træt helt ind til benet af at sidde på et fly med gratis internet og ikke have noget ordentligt at surfe på. Det har Norwegian heldigvis fikset med et lille symbol under bookingprocessen, så allerede under bestilling af billetten står det klart, om der er internet på flyet eller ej. Smart tænkt!

Pris: Indtil videre er det gratis at gå på nettet. Det bliver det ikke ved med, men her i den første periode, hvor kun relativt få fly har internetforbindelse, vil det ikke koste noget. Hvad prisen bliver derefter, er der ingen der kan give svar på. Mit bud er, så meget som markedet nu kan bære.

Det er trods alt en investering på omkring 100 millioner norske kroner som Norwegian har kastet sig ud i. Det skal give Norwegian en konkurrencefordel, forklarer direktør for IT og forretningsudvikling Hans-Petter Aanby, og forklarer: “Vi håber produktet giver merværdi, og flere vil flyve med os på grund af dette”. Han fortæller endvidere, at tanken på sigt er at integrere flere elementer i systemet, bl.a. live-tv og Norwegians egen IP telefoni.

Der skal dog ikke herske tvivl om, at det også skal kaste nogle penge af sig. Norwegian er ikke lavprisselskab for ingenting, så mon ikke “ancillary revenue” også været en overvejelse hos flyselskabet. Uden nogen dog nævner det.

Også konkurrenten SAS pønser på internet ombord på de korte europæiske flyvninger. SAS har tidligere haft det på de lange flyvniger, og dette vil blive genindført.

Hvor stor en succes vil det så blive? Der er nogle begrænsninger med hensyn til forbindelsens hastighed, som vil irritere nogen. Det næste er pladsen ombord, for der er ikke meget plads til at have en bærbar stående på det lille bord, så arbejdsstillingen er ikke special god, hvilket dog straks er meget bedre med iPads eller tilsvarende tablets. Det sidste problem er batteritiden, for der er ingen stik til at lade computeren op, så man skal ankomme til lufthavnen tanket helt op.

Og så kommer naturligvis diskussionen om man overhovedet har lyst til at være online på en flyvetur til Stockholm? Det er det sidste frirum, hvor der hidtil ikke har været forbindelse til internettet. Nu kommer mails, Skype opkald og Twitter opdateringer lige i hovedet på dig – også i 10.000 fods højde.

Omvendt, så er internet i luften bedre underholdning end de fleste underholdningssystemer. Selv AVOD loadet med nye film kan kun svært hamle op med internettets uanede muligheder, så på den led giver dette helt nye muligheder i luften.