Deltas Atlanta-rute vender tilbage

Delta holdt i dag pressebriefing for en lille række udvalgte journalister på Marriott i København. I dagens anledning havde de fløjet Bob Hannah, Deltas regionale salgsdirektør for Europa, Mellemøsten og Afrika ind.

‘Atlanta ruten vender tilbage’, var hans hovedbudskab. Det er dog fem år siden, at Delta havde premiere på den destination, men sidste år valgte Delta at vinterlukke Atlanta ruten og så starte den op igen her til juni måned. Den vil så opererer indtil slutningen af august, hvor Delta lukker ned for Atlanta igen. Og så måske åbner igen næste år.

Egentlig havde den kørt stabilt i mange år, og i vintersæsonen – som traditionelt er lavsæson til USA – havde mange danskere glæde af Deltas mange forbindelser ud af Atlanta, hvilket gav et hav af muligheder for at komme nemt til soldestinationer, som f.eks. Mexico.

Men sidste år åbnede Delta så sin anden rute ud af København, nemlig til New York JFK. I forvejen flyver både SAS og United (dengang “Continental”) til New York, så der er rift om om kunderne, men igen var budskabet at Deltas mange forbindelser kunne få folk et hav af steder hen og på den måde skulle de nok få fyldt maskinen.

Delta genåbner København – Atlanta ruten

Alt så rosenrødt ud, men så kom vinterlukningen af Atlanta ruten. Derfor var oplagt at spørge Bob Hannah om ikke der var sket en vis kannibalisering på Atlanta-ruten, da de åbnede New York?

“Bestemt ikke. Vi havde en optimistisk forventning til markedet og denne optimisme mange flyselskaber til at sætte ekstra kapacitet ind. Det har markedet ikke helt kunne leve op til, så nu tilpasser vi og sætter ind hvor der er behov. og derfor vil vi se nogle reduktioner i vinterhalvåret”, forklarer Bob Hannah

København – Atlanta ruten åbnede i maj 2006 og i løbet af de fem år som er gået siden har Delta bragt over en halv million passagerer fra USA til Danmark og tilbage igen.

I år flyver den bare lidt under tre måneder og forsvinder så på ny.

“New York og Atlanta er to forskellige produkter som tilbyder forskellige forbindelser. Atlanta er god til connections til bl.a. soldestinationer, mens New York i sig selv tiltrækker mange. Jeg ser ikke nogen form for kannibalisering, jeg ser nærmere, at Atlanta ruten komplimenterer vores New York rute”, slår han fast.

De tre måneder, hvor Delta kommer tilbage med Atlanta ruten er da også højsæson for rejser til USA. Flyene er stuvende fulde hele sommeren igennem med turister fra begge sider af Atlanten. Således ser genåbningen også mest ud til at være et tiltag, der skal samle indtægterne op fra de mange leisure rejsende. Der bliver givetvis ikke så travlt på de dyre sæder foran i flyet.

Alligevel skal der nok ikke blive helt tomt. Og det var grunden til at landechef for Air France/KLM i Danmark, Vincent Audusseau, også havde indfundet sig til arrangementet.

“Med det joint-venture som eksisterer mellem Air France, KLM, Alitalia og Delta vil du frit kunne vælge mellem disse fire selskabers 250 daglige afgange til USA. Således vil der helt klart også være nogle forretningskunder som ender på Delta flyet til Atlanta, men det er rigtigt, at det i høj grad vil være leisure segmentet, der fylder flyet”, fortæller han.

Bob Hannah benyttede desuden lejligheden til at gøre opmærksom på to nye produkter, nemlig den nye Economy Comfort (som jeg tidligere har beskrevet her) samt den nye Business Class – hos Delta kaldet “BusinessElite”.

Alle har en gangplads med Deltas nye BusinessElite sæde

Den nye BusinessElite er installeret på en række Boeing 767-400ER, som bl.a. bliver brugt på London ruten. Disse nye sæder skal installeres på alle Deltas fly og efterhånden vil vi se dem på flere og flere destinatinationer.

“Jeg har selv prøvet at flyve i det nye BusinessElite sæde. Sædet er helt fladt og med konfigurationen 1-2-1 har alle passagerer fået en gangplads”, fortæller Bob Hannah.

Det produkt varer det dog nogen tid før vi kommer til at se i København. Atlanta ruten vil blive fløjet med en Boeing 767-300 og New York ruten med en Boeing 757.

Til gengæld er ‘Economy Comfort‘ produktet nu rullet ud over hele flåden, fortæller Bob Hannah.

Det betyder, at for en lille merpris kan du nyde 12 cm ekstra benplads og 50% ekstra ‘recline’. Der er således ikke tale om en separat kabine – som hos f.eks. joint-venture partnere Air France med deres ‘Premium Voyageur’ (læs anmeldelse af den kabine her) – men om en løsning, hvor de forreste par stolerække får lidt ekstra benplads.

Omvendt så er merprisen også lav . Economy Comfort koster en på 80-160 USD pr. strækning afhængig af flyvetiden.


Posted

in

by