RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Skomager bliv ved din læst

  • Written by:

En læresætning de tilsyneladende taget til sig hos Brussels Airlines, der tilføjer en ny destination til rutekortet: Bamako i Mali.

Umiddelbart ikke en rute, der får mange danskere til at klappe entusiastik i hænderne, men en interessant nyhed for iagttagere i flybranchen, fordi det fortæller en interessant historie omkring et flyselskab, der har fundet sig en god niche.

Det Lufthansa-ejede Brussels Airlines er nemlig gode til Afrika. Rigtig gode endda. Det har belgierne alle dage været, og her skal vi nok skele til Belgiens tidligere status  som kolonimagt med betydelige interesser på det afrikanske kontinent.

Tabte alt på én rute

Hvor de andre europæiske selskaber slås om ruter til USA og Asien, så går Brussels Airlines langdistance-ruter udelukkende til Afrika. Der har været rygter om kommende USA ruter, men nej, belgierne holder fokus og fortsætter i samme spor som hidtil, og derfor virker det helt naturligt, når de nu annoncerer deres nyeste destination, Bamako.

Med fuld fokus på destinationer i Afrika, kan det umiddelbart undre, at Brussels Airlines IKKE flyver til dén helt store afrikanske destination, Johannesburg, som bl.a. Air France og Lufthansa betjener med Airbus 380.

Brussels Airlines Airbus 330

Brussels Airlines sender deres Airbus 330 til Mali

Men netop deri ligger forklaringen. For med intens konkurrence på Johannesburg er pengene, der kan tjenes små. I de gode gamle Sabena dage var Sydafrika naturligvis på rutekortet, og her går historien, at alt hvad flyselskabet tjente på samtlige deres ruter i Afrika, tabte de på den ene rute til til Johannesburg.

Så da de gode gamle dage sluttede og den økonomiske virkelighed trængte sig på, var det tid til at fokusere på de ruter, der gav penge i kassen. Og konkurrencen er ikke stor på Bamako.

Og derfor passer ruten til Mali så perfekt ind i den lille niche som Brussels Airlines passer godt på.