RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Skomager bliv ved din læst

  • Written by:

En læresætning de tilsyneladende taget til sig hos Brussels Airlines, der tilføjer en ny destination til rutekortet: Bamako i Mali.

Umiddelbart ikke en rute, der får mange danskere til at klappe entusiastik i hænderne, men en interessant nyhed for iagttagere i flybranchen, fordi det fortæller en interessant historie omkring et flyselskab, der har fundet sig en god niche.

Det Lufthansa-ejede Brussels Airlines er nemlig gode til Afrika. Rigtig gode endda. Det har belgierne alle dage været, og her skal vi nok skele til Belgiens tidligere status  som kolonimagt med betydelige interesser på det afrikanske kontinent.

Tabte alt på én rute

Hvor de andre europæiske selskaber slås om ruter til USA og Asien, så går Brussels Airlines langdistance-ruter udelukkende til Afrika. Der har været rygter om kommende USA ruter, men nej, belgierne holder fokus og fortsætter i samme spor som hidtil, og derfor virker det helt naturligt, når de nu annoncerer deres nyeste destination, Bamako.

Med fuld fokus på destinationer i Afrika, kan det umiddelbart undre, at Brussels Airlines IKKE flyver til dén helt store afrikanske destination, Johannesburg, som bl.a. Air France og Lufthansa betjener med Airbus 380.

Brussels Airlines Airbus 330

Brussels Airlines sender deres Airbus 330 til Mali

Men netop deri ligger forklaringen. For med intens konkurrence på Johannesburg er pengene, der kan tjenes små. I de gode gamle Sabena dage var Sydafrika naturligvis på rutekortet, og her går historien, at alt hvad flyselskabet tjente på samtlige deres ruter i Afrika, tabte de på den ene rute til til Johannesburg.

Så da de gode gamle dage sluttede og den økonomiske virkelighed trængte sig på, var det tid til at fokusere på de ruter, der gav penge i kassen. Og konkurrencen er ikke stor på Bamako.

Og derfor passer ruten til Mali så perfekt ind i den lille niche som Brussels Airlines passer godt på.