RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Cathay Pacific indfører Premium Economy

  • Written by:

Rygterne har svirret længe om at Hong Kong flyselskabet Cathay Pacific ville følge trenden og indføre en Premium Economy kabine på deres fly, men indtil nu har de har holdt kortene tæt på kroppen. Nu ser det dog ud til at overvejelserne er bragt til ende hos det fem-stjernede flyselskab, og at Premium Economy produktet er klar til at blive præsenteret.

Cathay Pacific indfører nu Premium Economy

Rygterne begyndte i kølvandet på finanskrisen, hvor Cathay Pacific havde svært ved at fylde Business og First Class sæderne. Flere virksomheder skar ned på rejseomkostningerne og flyttede deres medarbejdere længere tilbage i flyet, og det kostede flyselskabet dyrt, når en passager rykkede fra Business til Economy.

Næsten dobbelt så dyrt som “almindelige” Economy

Svaret på det problem hedder Premium Economy. En klasse midt mellem Economy og Business, med bedre plads, bedre mad og bedre service end på almindelig Economy, men dog alligevel langt fra Business Class med flatbeds, champagne og gourmetmåltider.

Premium Economy er nemlig ikke opfundet til at gøre almindelige ferierejsende glade, men derimod til at opsamle de rejsende, der bliver tvunget væk fra Business Class af deres virksomheder. Premium Economy er betydeligt billigere end Business Class, men typisk 80-90% dyrere end Economy, og repræsenterer således en stor ekstra indtægt for flyselskaberne i forhold til at have folk på Economy.

Hvor stor er forskellen?

Så hvor stor er forskellen mellem Economy og Premium Economy? De nye sæder bliver installeret på Cathays 777-300ER fly. Her bliver der ingen First Class kabine, men derimod 40 sæder på Business, 32 sæder på Premium Economy og 268 sæder på Economy. I alt 340 sæder bliver der plads til.

På Economy er flyet konfigureret med tre sæder ved vinduet, tre i midten og tre sæder ved det andet vindue. Det er hvad der må kaldes en generøs 3-3-3 konfiguration, og når jeg kalder den generøs er det fordi trenden går mod at flyselskaberne klemmer ti sæder ind i hver række på denne type fly. Det holder Cathay sig altså for gode til og nøjes med ni sæder.

Et sæde mindre i hver række

På Premium Economy er der to sæder ved vinduet, fire i midten, og to ved det andet vindue – altså et sæde mindre i hver række i forhold til almindelig Economy. Med andre andre ord, der bliver bedre plads i bredden og sandsynligvis også mere benplads.

Det kan man ikke umiddelbart læse ud af de foreløbige oplysninger, men det er standard at Premium Economy har lidt bredere sæde, mere recline, mere benplads, stik til computeren, lidt bedre mad og typisk også en form for premium check-in. De nøjagtige detaljer har Cathay endnu ikke afsløret.

Første tur med Cathay Pacifics nye Premium Economy bliver på ruten fra Hong Kong til Toronto fra 2. marts 2012. Dernæst kommer en række flyvninger til Manilla og Shanghai.