RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Air France: “Vive la Revolution”

  • Written by:

Når Air France åbner ruten fra København til Marseille to gange om ugen er det mere end bare endnu en ruteåbning. Det er en lille revolution og et kig ind i fremtiden.

Air France kalder det selv en “kommerciel offensiv”, når de etablerer base i Marseille og starter i alt 54 nye ruter fra Marseille, Toulouse, Nice og Bordeaux. Lidt mere populært kan det betegnes som at tage livtag med de lavprisselskaber, der har gjort livet surt for Air France de sidste mange år, og sådan helt praktisk vil det betyde, at Air France nu gør op med en række af dogmerne omkring at drive et stort nationalt flyselskab.

Opgør med traditionelle tankegang

For når det franske flyselskab etablerer base i Marseille er det for det første opgøret med den traditionelle tankegang om hub-struktur, hvor du tager alle folk ind over din hovedlufthavn og så feeder dem videre i systemet. Det var en glimrende tanke, der fungerede fint dengang luftfarten var reguleret af nationale myndigheder, men efter lavprisselskabernes fremkomst har idéen spillet fallit, for hvem gider flyve København – Paris – Marseille med Air France, når Cimber Sterling tilbød ruten direkte?

Den slags ruter har i den grad givet lavprisselskaberne noget at leve af. For folk var lykkelige, når lavprisselskaberne kom med deres lave priser og direkte ruter fra de lidt mindre byer.

Air France Airbus 320

Air France Airbus 320

Den er naturligvis ikke gået ubemærket hen på hovedkontoret i Paris. Så internt i Air France har der længe været diskussioner omkring, hvordan man skulle svare på angrebene fra lavprisselskaberne. En af mulighedern var selv at åbne et lavprisselskab, en separat enhed, der kunne tage kampen op mod easyJet, Ryanair og alle de andre. Problemet er bare, at der ikke er mange af de traditionelle flyselskaber, der kan fremvise gode erfaringer med den slags eksperimenter. Tværtimod.

Sparer 15-20%

Så Air France forsøger en anden udvej. En vej hvor de vil tage det bedste fra moderselskabet og det bedste fra lavprisselskaberne.

Og det er her ruten til Marseille kommer ind i billedet. For i stedet for at starte et helt nyt selskab med egen branding, egne fly og eget personale, så lancerer Air France en lille revolution, hvor de beholder brandingen, personalet og servicen som vi kender det, mens det på de indre linjer mere ligner et lavprisselskab.

– Alle Marseille ruter bliver fløjet med en flytype – Airbus 319 og Airbus 320 (forskellen er kun længden – hvilket giver lavere omkostninger.
– Turn-around er skåret ned til 30 minutter
– Antallet af timer flyene er i luften er skruet op fra de nuværende 8 timer og 15 minutter til 11 timer og 40 minutter (til sammenligning bruger verdens flittigste operatør af A320 familien – lavprisselskabet Air Arabia – deres fly helt op til 14,5 time pr. dag)
– Personalet bor i Marseille regionen – de 650 cabin crew og 350 piloter er frivilligt er gået med på forsøget – og de kommer hjem til familien hver aften. Deri ligger en besparelse, for det betyder at Air France ikke skal bruge penge på dyre hoteller på udestationer.
– Væk med Business Class og Premium Economy – der er kun én klasse ombord

Alt i alt, skulle det gøre Air France i stand til at spare 15-20%.

En lille revolution

For passagererne vil det til gengæld ligne helt almindelige Air France flyvninger. Og det er slet ikke dumt, for Air France står stærkt i hjemlandet Frankrig,  men også i Danmark hvor Air France/KLM har en markedsandel på 15% og over 30.000 danske medlemmer af bonusprogrammet Flying Blue.

“Vi ønsker ikke at blive set som en lavprisoperatør. Derfor fastholder vi vores full service commitment på alle flyvninger fra Marseille, så du kan optjene og bruge bonuspoint, checke ind på nettet, tage 23 kg gratis bagage med, medbringe 12 kg håndbagage, der er gratis snacks og drikkevarer samt internationale aviser ombord. Alt disse fordele ved vi at vores kunder sætter pris på og meget gerne vil beholde”, siger Vincent Audusseau, Country Manager i Danmark for Air France / KLM.

Selvom det ikke skal ligne lavpris, så er inspirationen tydelig. Air France lancerer nemlig også one-way priser på Marseille, som vi kender det fra Norwegian, easyJet og Ryanair (faktisk også SAS). Marseille bliver markedsført på priser fra kr. 585,- one-way fra København, og det er en lille revolution hos Air France, hvor man ellers stædigt har fastholdt at opgive prisen for en returrejse. Det kan synes underligt, når man ser tingene fra skandinavisk marked,  hvor one-way priser er dagens orden, men det er en lille revolution, og endnu alt for stort et spring for Air France at foretage på hovedruten mellem København og Paris.

Nye perspektiver for europæisk luftfart

Så hele Marseille operationen ligner på papiret en lavpris-operation, men for kunden vil det føles som en helt almindeligt Air France flyvning. Vil det lykkes? Har Air France endelig fundet formlen på, hvordan netværksselskabet kan svare tilbage på lavprisselskabernes angreb?

Hvis Marseille satsning giver pote, så skal der nok ikke være tvivl om, at vi kommer til at se flere af initiativerne sive videre ned igennem det europæiske netværk. Så udefra set ligner det et pilot-projekt, der kan tegne fremtiden for resten af Air France og giver nogle spændende nye perspektiver på europæisk luftfart.

Og derfor er det langt mere end bare endnu en ruteåbning.