RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Airbus: Brug for 26.900 nye passagerfly inden 2030

  • Written by:

Jeg havde fornøjelsen af at besøge Airbus fabrikkerne i Toulouse i sidste uge med bl.a. et besøg på samlebåndet for den store Airbus 380 og for stor-sællerten Airbus 320-familien.

Det gav mig bl.a. mulighed for at kaste et sjældent blik af på verdens største privatfly, som er ved at blive klargjort til den saudiarabiske prins Al Waleed Bin Talal.

A320 = 80% af produktionen

Airbus benyttede også lejligheden til at gøre opmærksom på den store succes de har opnået med deres seneste model, Airbus 320 NEO. For nok er det Airbus 380 der trækker overskrifterne, men det er Airbus 320 familien der står for 80% af produktionen hos Airbus.

A320 familien dækker over modellerne A318, A319, A320 og A321, og forskellen på de fire modeller er basalt set bare længden på flyet. Resten er det samme, og dette tiltaler flyselskaber, for det gør A320 familien til en meget fleksibel flytype af have i flåden.

Successen for flytypen kan da også aflæses i tallene. Der solgt 7.922 (!) eksemplarer af A320 familien, hvoraf 4.790 er leveret. Med andre ord, står der stadig 3.000 i ordrekataloget som Airbus lige skal have skruet sammen.

Det er imponerende tal. Til sammenligning er der “sølle” 236 ordrer på Airbus 380.

Spar 3.600 ton CO2 pr. fly

Nu har A320 familien så fået et nyt medlem. A320 NEO er blevet lanceret og har udviklet sig til verdenshistoriens hurtigst sælgende fly. NEO står for New Engine Option og det skal gøre dette nye fly i stand til at skære 15% af brændstofforbruget!

Nye motorer skal sænke brændstofforbruget med 11,5 procent, og montering af såkaldte “sharklets” yderst på vingerne vil bidrage med en besparelse på 3,5%.

Vupti! Så har man lige sparet miljøet for 3.600 ton CO2, skåret brændstofforbruget ned med 1.150 ton og sparet flyselskabet for 5 mio. danske kroner. Pr. maskine. Pr. år.

Passagertrafikken fordobles

Det er gode nyheder for miljøet for alt tyder på at flytrafikken vil vokse. Kraftigt. Airbus forventer, at antallet af passagerfly vil blive fordoblet indenfor de næste tyve år!

Passagertrafikken vil vokse med fem procent om året, og holder det stik vil der blive brug for 26.900 nye passagerfly i 2030. I dag har vi godt 15.000 passagerfly, hvoraf 10.000 skal skiftes ud i løbet af de næste tyve år fordi de bliver for gamle og for uøkonomiske, så skal der altså bygges 27.800 nye fly inden 2030.

Det er især Asien, der trækker udviklingen. Den hastige økonomiske vækst i en række af verdens folkerigeste lande har for alvor sat turbo på udviklingen af flytrafikken, og Asien forventes alene at stå for 34% af behovet.

Stjernen i showet

Det er selvfølgelig noget, der interesserer Airbus som flyproducent, og umiddelbart kunne man tænke, at det er her mega-bamsen A380 kommer ind i billedet. Kæmpeflyet kan flytte helt op til 840 passagerer ad gangen og med fremtidens mange megabyer kunne det synes oplagt, at det store fly var løsningen på fremtidens udfordringer med at transportere de mange millioner passagerer.

Airbus forventer da også, at der bliver brug for 1.781 af disse kæmpefly, der kan transportere over 400 passagerer ad gangen, men det er faktisk et helt andet fly, lidt mere beskedent fly, der skal bære udviklingen.

Og her vender vi igen tilbage til A320 familien, for Airbus forudser, at der vil være behov for 19.200 nye fly i denne klasse i løbet af de næste tyve år.

Så det kan nok være at det er Airbus 380, der stjæler opmærksomheden, men det er og bliver A320 familien, der er den egentlige stjerne i showet.