RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Åben-lukke-åben-lukke-åben

  • Written by:

Det seneste års tid har været en uskøn affære for Delta Air Lines i København. Først den famøse pressekonference i maj, hvor emnet var at Atlanta ruten vender tilbage.

Atlanta ruten var ellers forsvundet efter Delta havde også åbnet direkte rute fra København til New York.  Så en af topfolkene var fløjet til København med det glade budskab om at Atlanta kom igen nogle få gange i løbet af sommeren. Hvad han glemte at sige var, at New York ruten blev lukket samtidig.

Deltas rute København - New York ruten vender tilbage

Det blev allerede rygtet samme dag, og bekræftet blot få dage senere. Det var ikke særlig elegant.

Nu kommer så meldingen om, at New York ruten åbner igen (beklager hvis du synes handlingsforløbet efterhånden er svært at få styr på, men du er ikke den eneste, der har svært ved at følge Deltas mønster her….)

New York blev ellers sidst lukket ”på grund af ”vigende efterspørgsel og som en del af de reduktioner i det transatlantiske ruteprogram, som Delta ser sig nødsaget til at foretage på grund af de stigende oliepriser”.

Interessant strategi

Efterspørgslen til New York er størst om sommeren, hvor ethvert sæde over Atlanten bliver revet væk. Så det giver fin mening at komme tilbage i sommeren. Nu står der ikke noget specifikt om det i pressemeddelelsen, men mon ikke det igen bliver for en kort periode i sommermånederne, og så lukker de ned til efteråret.

Det er en interessant strategi. For normalt ville man sige, at det er svært at etablere sig i markedet, når man dukker op på må og få.

Men sådan tænker Delta slet ikke. De tænker, at de da gerne kommer forbi med en flyver på den tid af året hvor pengene bare skal samles op. Så kan de lige komme ind nogle måneder i løbet af sommeren og skumme fløden.

Deltas held er, at de samarbejder med Air France KLM gruppen. Så hele denne velsmurte organisation sælger også Delta flyvningerne. AFKL og Delta deler i porten, og dermed vinder alle parter på det. På den led er det ikke helt så tosset en ide med disse sommerflyvninger, som det måske umiddelbart kunne se ud til.