RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Minitest: SAS Economy Extra

  • Written by:

Jeg var et smut i Stockholm i forbindelse med Airbus’ “Nordic Market Forecast” pressemøde. Det var ud og hjem samme dag, og gav således anledning til at afprøve SAS Economy Extra produkt på turen til den svenske hovedstad.

København – Stockholm er en af de såkaldte guldruter, der har givet en god indtægt til SAS i mange, mange år. Sådan er det nok stadig, vurderet efter de to ture jeg tog, for flyene var smækfulde i begge retninger.

Til gengæld afgik ingen af dem til tiden, på trods af SAS’s status som Europas mest præcise flyselskab.

SAS ligger i hård konkurrencen med Norwegian på Stockholm ruten, og konkurrencen bliver yderligere intensiveret, når Flybe går ind med 18 ugentlige afgange. Der går også rygter om, at Cimber og deres svenske samarbejdspartnere kigger på ruten, så der kan blive endnu mere travlt i det nordiske luftrum.

Det ypperste i luften

Nuvel, turen til Stockholm  var en fin anledning til at afprøve det ypperste produkt på ruten mellem de to hovedstæder. Der findes ikke – længere – Business Class mellem København og Stockholm, så SAS’s Premium Economy produkt er det ypperste du kan nyde godt af.

SAS “Economy Extra” giver en række fordele i forhold til almindelig Economy Class, men prisen er også markant højere. En one-way billet til Stockholm på Economy Extra starter ved kr. 1.390,-.

– SAS Fast-track i både Kastrup og Stockholm
– Billetten kan ændres
– To stykker bagage á 23 kg
– 150% bonuspoint
– Gratis mad og drikke ombord
– Samme komfort som i Economy Class

Jeg synes fast-track er fremragende, men jeg forestiller mig, at der er en del guldkunder ombord på disse Stockholm flyvninger, som har dette på deres guldkort i forvejen. F.eks. går den helt tidlige morgen-flyver under navnet “Nordea-ekspressen”, og her er en del medarbejdere, der jævnligt tager turen frem og tilbage.

De to næste fordele var ikke relevante for mig. Jeg havde ikke brug for at ændre billetten, ligesom jeg ikke fik brug for den ekstra kuffert jeg måtte have med.

Eneste forskel er en papkasse

Komforten ombord på flyet er som den nu plejer at være ombord på SAS. For så vidt glimrende, men altså helt identisk med almindelige Economy Class. Den eneste reelle forskel er, at at der bliver uddelt en lille papkasse med morgenmad til Economy Extra passagererne.

I papkassen er der en God Morgen orange juice fra koncentrat, en 3,0% jordbæryoghurt fra Øllingegaard, en økologisk jordbærmarmelade fra Rynkeby samt økologisk Harmonie smør. Der var også en lille boks med et skive rullepølse, en skive ost og et salatblad. Der blev omdelt lune boller i kabinen og personalet kom rundt med kaffe og the.

Produkterne var for så vidt i orden. Det bedste var yoghurten og de lune boller, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at denne morgenmadsbakke ikke er stort bedre end hvad man havde fået på Economy Class for blot få år siden.

I dag koster mad og drikke penge på SAS på de bagerste række, så det du ser på billedet herunder er den ypperste luksus du kan få på guldruten mellem København og Stockholm.

Morgenmad kl. 07:20 med SAS på Economy Extra

1 comment

  1. Michael W

    Jeg undrer mig hvornår SAS vil introducere gratis WLAN ombord som er nu standard på Norwegian til Stockholm