RSS

BREAKING NEWS

København og Billund får femstjernet flyselskab

Af Kenneth Karskov // For første gang får et europæisk flyselskab fem stjerner af Skytrax og dermed kan både København og Billund prale af at lægge asfalt og lufthavn til et fem-stjernet flyselskab. Det er nemlig det hæderkronede tyske flyselskab Lufthansa…

Sådan flyver du til Danmarks VM kampe

Af Kenneth Karskov // Lodtrækningen til Danmarks pulje til VM i fodbold i Rusland næste sommer fandt sted i fredags, og ved den lejlighed blev det fastlagt, at Danmarks tre indledende kampe ved VM i Rusland er som følger: 16. juni: Danmark - Peru i Saran…

Nyt flyselskab i CPH: Vi forventer flere russere end danskere

Af Kenneth Karskov // Når flyselskabet S7 åbner en ny rute til Københavns Lufthavn, så forventer selskabet at se flere russiske end danske passagerer på flyet. Det fortæller selskabets PR Manager, Nadja Goreva, til Flybranchen.dk “Vores forventning er 60% …

  • 1
  • 2
  • 3

Nu også airberlin – betal ekstra for kufferten

  • Written by:

airberlin har et problem. De tjener ingen penge. Modellen med lave priser og høj service fungerer ikke længere.

Jeg har ellers altid nydt at flyve med airberlin. Det er rart at træde ombord på deres fly, de giver altid en kop kaffe, lidt at tygge i og var jeg mere sulten så kunne jeg købe en af deres “gourmet menuer”, f.eks. den klassiske Curry Wurst. Tilmed var bonuspoint, kuffert, sædevalg inkluderet i de lave priser.

airberlin ændrer strategi - nu koster kufferten penge

Det var næsten for godt til at være sandt, og nu laver airberlin da også om. I modsætning til mange andre selskaber, så er det ikke de gratis glæder ombord der forsvinder, men derimod fjerner de bagagen, lufhavns check-in og sædevalg på de billigste billetter.

Billetpriser uden kuffert og lufthavns check-in

airberlin er Tysklands næststørste flyselskab, og havde mere end 35 millioner passagerer i 2011. Indtil nu har det været et full-service selskab med lave priser, men nu bliver der lavet om i strategien og fremover vil airberlin have tre individuelle priskategorier: JustFly, FlyClassic og FlyFlex.

– Justfly er en flybillet uden bagage, uden sædevalg, uden børnerabat, uden mulighed for ændringer, uden adgang til check-in skrankerne eller automaterne (check-in skal foretages via hjemmesiden eller mobilen). Til gengæld er drikkevarer og snacks ombord fortsat gratis, ligesom der gives nogle få bonuspoint. Denne billetkategori bliver dog kun tilbudt på de mest konkurrenceprægede strækninger.

– FlyClassic er en lidt dyrere billet med kuffert og det hele inkluderet, bortset fra sædevalg, der nu koster 10-15 EUR. Ændringer er ikke mulige.

– FlyFlex har det hele inkluderet, sågar “Priority Handling” ligesom ændringer af billetten også er tilladt.

Prøvet før – men uden større succes

Det er en disciplin som mange andre selskaber har prøvet før dem. Og med begrænset succes (Spanair gjorde det f.eks. og endte jo knap så lykkeligt). Det er et forsøg på at tage kampen op med lavprisselskaberne på den ene side, og samtidig ikke give køb på fordelene ved at være et netværksselskab på den anden side.

Det ender nogen gange med at man sætter sig mellem to stole, men lad os se på det i praksis.

Det nye prissystem bliver indført for flyvninger fra d. 1. juli 2012, så jeg har søgt flyvninger fra 8. august til 22. august fra København til Berlin.

Den billigste billet uden kuffert – JustFly – koster kr. 274,-. FlyClassic inklusive en kuffert koster kr. 345.- (med andre ord 71 kroner mere end den billigste billet). Og til sidst koster en FlyFlex med alle fordelene 1.101,-.

En halvtredser flytter kunder

Hvem vil købe den billigste flybillet uden en kuffert? På turen til Berlin er der sikkert mange, der kan klare sig med lidt håndbagage. Endnu vigtigere er det, at airberlin nu giver sig selv muligheden for at lokke folk ind i butikken med lave priser. Pludselig er fra-prisen de kan annoncere med reduceret med 74 kroner.

Det er ikke ligegyldige småpenge.

Allerede for flere år tilbage sagde man, at en 50’er flytter kunder i flybranchen. Og prissætningen på Europa flyvninger anno 2012 fungerer på den måde, at du lokker folk ind i butikken med en lav pris og så lægger du på undervejs. Sådan tjener Ryanair, easyJet og Norwegian store summer.

Om disse tiltag gør airberlin billige nok i en prissammenligning er det store åbne spørgsmål.

Tiltaget er dog velkomment, selvom der ikke findes mange eksempler på selskaber, der har haft succes med at gøre det på denne måde. Det forvirrer kunderne og især i starten vil der være flyrejsende, der uopmærksomt køber den billigste billet uden bagage, og uforvarende tropper op med en kuffert i lufthavnen.

Den slags går aldrig stille for sig, men for airberlin er situationen, at noget skal der ske. Blødningen skal stoppes og alle midler må tages i brug.


Se detaljerne om de nye prisklasser her: http://www.airberlin.com/da-DK/site/landingpages/yourfare_tariffs.php