Alliancerne vokser stadig

Det er næsten nemmere at sige, hvem der ikke er med. For efterhånden er det kun en lille håndfuld flyselskaber tilbage, der står udenfor de store alliancer.

Hvis vi da ser bort fra lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian, og de mellemøstlige giganter Emirates, Etihad og Qatar Airways. Begge grupper vælger bevidst at stå udenfor, men især den sidste gruppe spillere er selskaber som alliancerne hellere end gerne ville have med.

Nu kommer turen til de lidt mindre selskaber…

Men når alle de store – og villige – flyselskaber er opslugt i alliancerne, så må turen jo gå til de mindre og – set fra vores del af verden – knap så interessante flyselskaber derude.

I den forbindelse kommer nyheden om, at SriLankan indtræder i oneworld (med bl.a. British Airways, Finnair og airBerlin). Det statsejede flyselskab flyver til 34 destinationer i 22 lande med 3,5 millioner passagerer, og tilføjer blot tre nye destinationer i Indien til alliancens samlede rutekort.

Her er det dog vigtigt at huske på, at det blot er tre år siden at freden vendte tilbage til Sri Lanka, og på den korte tid har flyselskabet forddoblet antallet af passagerer.

21 millioner passagerer til SkyTeam

På samme måde tilføjer SkyTeam endnu et medlem. Det er Saudia, der forlover sig med bl.a. KLM, Air France og Delta. Saudia bliver alliancens første mellemøstlige selskab, som flyuver til 78 destinationer – 26 indenrigs og 52 internationale – med et årligt passagertal på 21 millioner passagerer. Det er således et væsentligt større selskab, der

Så der er stadig liv i alliancerne. I øjeblikket støvsuger de alle tre markedet for lidt mindre selskaber, der kan lokkes med. Flere vil helt sikkert komme med og dagene hvor alliancerne var små ekslusive klubber af flyselskaber, der arbejder sammen, er endegyldigt ovre. Nu drejer det sig om at få vundet territorium og delt verdens flyselskaber i tre dele: oneworld, SkyTeam og Star Alliance.


Posted

in

by