RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Alliancerne vokser stadig

  • Written by:

Det er næsten nemmere at sige, hvem der ikke er med. For efterhånden er det kun en lille håndfuld flyselskaber tilbage, der står udenfor de store alliancer.

Hvis vi da ser bort fra lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian, og de mellemøstlige giganter Emirates, Etihad og Qatar Airways. Begge grupper vælger bevidst at stå udenfor, men især den sidste gruppe spillere er selskaber som alliancerne hellere end gerne ville have med.

Nu kommer turen til de lidt mindre selskaber…

Men når alle de store – og villige – flyselskaber er opslugt i alliancerne, så må turen jo gå til de mindre og – set fra vores del af verden – knap så interessante flyselskaber derude.

I den forbindelse kommer nyheden om, at SriLankan indtræder i oneworld (med bl.a. British Airways, Finnair og airBerlin). Det statsejede flyselskab flyver til 34 destinationer i 22 lande med 3,5 millioner passagerer, og tilføjer blot tre nye destinationer i Indien til alliancens samlede rutekort.

Her er det dog vigtigt at huske på, at det blot er tre år siden at freden vendte tilbage til Sri Lanka, og på den korte tid har flyselskabet forddoblet antallet af passagerer.

21 millioner passagerer til SkyTeam

På samme måde tilføjer SkyTeam endnu et medlem. Det er Saudia, der forlover sig med bl.a. KLM, Air France og Delta. Saudia bliver alliancens første mellemøstlige selskab, som flyuver til 78 destinationer – 26 indenrigs og 52 internationale – med et årligt passagertal på 21 millioner passagerer. Det er således et væsentligt større selskab, der

Så der er stadig liv i alliancerne. I øjeblikket støvsuger de alle tre markedet for lidt mindre selskaber, der kan lokkes med. Flere vil helt sikkert komme med og dagene hvor alliancerne var små ekslusive klubber af flyselskaber, der arbejder sammen, er endegyldigt ovre. Nu drejer det sig om at få vundet territorium og delt verdens flyselskaber i tre dele: oneworld, SkyTeam og Star Alliance.