RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

Byd på en opgradering

  • Written by:

Nu bliver det muligt at byde på en opgradering. Fortæl flyselskabet hvor meget du vil give for at rejse på Business Class, og er dit bud højt nok, så ryger du en klasse op.

Systemet hedder Plusgrade og er taget i brug af flere og flere flyselskaber. 10 dage før afgang modtager du en mail fra Plusgrade, hvor du får muligheden for at byde ind med et beløb for en opgradering. Det er selvsagt kun i de tilfælde, hvor flyselskabet vurderer, at der vil være tomme sæder på Business Class.

24 timer før afrejse kommer der en mail retur med enten et afslag eller en bekræftelse. Går dit bud igennem bliver pengene automatisk trukket på dit kreditkort.

Få penge ud af tomme sæder

Blandt flyselskaberne som benytter sig af Plusgrade til at styre opgraderinger er Brussels Airlines, Czech Airlines, Virgin Atlantic, Air New Zealand, TAP Portugal, El Al og Etihad.

Sidstnævnte afslører, at kriterierne for om dit bud går igennem afhænger af en lang række

faktorer, og udover dit konkrete bud, vurderes naturligvis også de konkurrerende bud, ligesom prisen for den oprindelige billet og din status i bonusprogrammet indgår i regnestykket.

Formålet er soleklart. Det handler om, at få ekstra indtægter ud af et fly, der skal i luften uanset hvad. Kan de tomme sæder på Business Class laves om til penge i kassen, så er idéen jo god.

Hvor meget vil du betale for en opgradering?

Det er hvad flyselskaberne håber på, men samtidig er de også ekstremt beskyttende overfor deres Business Class kabiner. For hvad nu, hvis folk i stedet for en dyr Business Class billet blot køber en billig Economy Class og så opgraderer til en lavere totalpris? Så taber flyselskabet samlet set penge.

Plusgrade kommer derfor primært i spil i situationer, hvor flyet er overbooket, og flyselskabet er tvunget til at opgradere nogle alligevel.

Flere lignende modeller

Andre flyselskaber – bl.a. SAS – benytter sig af Optiontown programmet. Her byder du ikke ind med et beløb, men bliver præsenteret for en fast pris for en opgradering. Prisen er ens for alle, men varierer fra afgang til afgang og fra destination til destination.

Ligesom med Plusgrade er der heller ikke hos Optiontown nogen garanti for, at opgraderingen går igennem. Typisk er det kun ved overfyldte fly at SAS opgraderer kunder gennem Optiontown programmet – de situationer hvor de ellers skulle have givet pladserne væk kvit og frit for at få alle med.

Optiontown programmet bliver benyttet af SAS, Blue 1, airBaltic, Arik, AeroMexico, Corsair, Air Asia, Cyprus Airways og Firefly. Andre selskaber benytter andre modeller, men fælles for dem er, at det giver mulighed for at få lidt ekstra mønter i flyselskabernes slunkne pengekasser.