RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Flere tager Mols-Linien end indenrigsfly

  • Written by:

Indenrigstrafikken har trange kår. Danmark er et relativt lille land, hvor flyvning kun giver god mening på de allerlængste strækninger, som f.eks. fra København til Aalborg eller Rønne.

Alligevel er der dog stadig liv i de danske indenrigslinjer. Århus, Karup, Sønderborg og Billund har også flyforbindelser til hovedstaden, men mange af passagererne her skal videre til andre destinationer i Norden, Europa, USA eller Asien.

40% flere tager Mols-Linien end indenrigsfly

Således vil der nok være et stadig behov for indenrigsflytrafik i Danmark, men andre transportformer vinder ind. Det er lige så hurtigt at tage toget til Århus, som at tage ud til Tirstrup Lufthavn, checke ind en time før afgang, flyve til København og derefter bevæge sig ind mod centrum af byen. På samme måde med bilen, enten direkte over broen eller med en hurtigfærgen mellem Sjælland og Jylland.

40% flere med færgen

For at sætte størrelsesforhold på markedet for indenrigsflytrafik i Danmark i perspektiv, så har Mols-Linien netop udsendt en pressemeddelelse, hvor de kan fortælle, at Mols-Linien alene har haft 40 procent flere passagerer om bord på hurtigfærgerne mellem Sjælland og Jylland end samtlige danske indenrigspassagerer på flyvninger mellem København og Jylland.

Tallene gælder for perioden fra januar til juli 2012 og er sammenlignet med passagerer på ruterne fra København til Aarhus, Billund, Aalborg og Karup tilsammen.

Med til historien hører dog, at indenrigsmarkedet i Danmark har været hårdt ramt i første halvår af 2012 af Cimber Sterlings konkurs. Cimber Sterling havde en lang række indenrigsruter, og disse er kun langsomt blevet overtaget af andre, bl.a. SAS og Norwegian, og ikke i samme omfang som tidligere.