RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS skærer i servicen – men hvor slemt er det?

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Så er der røre i andedammen. SAS laver om i servicen på de lange ruter, hvorefter netmedierne straks himler op og rasende læsere skynder sig til tasterne og skælder ud på det fællesskandinaviske flyselskab.

Den primære anke går på, at gratis sodavand forsvinder på de lange flyvninger til Asien og USA. De mere entusiastiske flyrejsende på nettets mange flyfora er mere skeptiske overfor en anden del af det nye serviceoplæg, nemlig at glasset med champagne inden afgang forsvinder fra Business Class.

SAS skærer i servicen

Hvor slemt er det?

Som udgangspunkt er der ikke noget underligt i danskernes had-kærlighedsforhold til SAS. Sådan er det mange steder i verden, og briterne er ikke ubetinget pjattede med British Airways, spanierne hakker på Iberia og finnerne klager over Finnair.

Så lad os prøve at få styr på fakta i sagen, så vi kan vurdere hvor slemt det egentligt er.

Ud fra informationer på diverse netmedier, fora og blogs har jeg kunnet stykke følgende sammen omkring forandringer på flyrejser til USA og Asien pr. 1. oktober 2012:

Economy Class

– væk er gratis sodavand mellem måltiderne
– væk er cocktails før maden
– væk er gratis sandwich mellem måltiderne

Vand og kaffe/the er fortsat gratis på hele turen, ligesom sodavand til maden heller ikke koster noget. Mellem måltiderne bliver der indført betaling for snacks og sodavand, ligesom alkohol længe har kostet ekstra.

Economy Extra

– væk er ‘Comfort Kit’ med flyverbriller og sokker
– Cocktail Hour indføres på alle oversøiske flyvninger
– Personalet bliver mere synlige

Tidligere på sommeren blev der rapporteret om flere besparelser i servicen på Economy Extra, bl.a. blev Champagne fjernet ved den lejlighed. Den gode nyhed er til gengæld, at med mindre arbejdspres fra Economy Class skal skal personalet nu blive mere synlige i Economy Extra.

Business Class

– væk er pre-departure Champagnen (til gengæld kommer der tranebærjuice)
– væk er salt og peber bøsserne
– væk er cocktail snacks, som erstattes af nødder
– ostebordet genindføres (tidligere fik man en tallerken med ost sammen med forretten)
– der kommer lune desserter

Der vil fortsat være Champagne på Business Class på de oversøiske flyvninger med SAS, men proppen ryger først af boblerne, når flyet er i luften. Til gengæld får både osten og desserterne et løft, så der kommer lune desserter og det store ostebord genindføres – i modsætning til den tidligere model, hvor osten kom på bakken fra starten sammen med forretten og salaten (se billede her).