RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS skærer i servicen – men hvor slemt er det?

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Så er der røre i andedammen. SAS laver om i servicen på de lange ruter, hvorefter netmedierne straks himler op og rasende læsere skynder sig til tasterne og skælder ud på det fællesskandinaviske flyselskab.

Den primære anke går på, at gratis sodavand forsvinder på de lange flyvninger til Asien og USA. De mere entusiastiske flyrejsende på nettets mange flyfora er mere skeptiske overfor en anden del af det nye serviceoplæg, nemlig at glasset med champagne inden afgang forsvinder fra Business Class.

SAS skærer i servicen

Hvor slemt er det?

Som udgangspunkt er der ikke noget underligt i danskernes had-kærlighedsforhold til SAS. Sådan er det mange steder i verden, og briterne er ikke ubetinget pjattede med British Airways, spanierne hakker på Iberia og finnerne klager over Finnair.

Så lad os prøve at få styr på fakta i sagen, så vi kan vurdere hvor slemt det egentligt er.

Ud fra informationer på diverse netmedier, fora og blogs har jeg kunnet stykke følgende sammen omkring forandringer på flyrejser til USA og Asien pr. 1. oktober 2012:

Economy Class

– væk er gratis sodavand mellem måltiderne
– væk er cocktails før maden
– væk er gratis sandwich mellem måltiderne

Vand og kaffe/the er fortsat gratis på hele turen, ligesom sodavand til maden heller ikke koster noget. Mellem måltiderne bliver der indført betaling for snacks og sodavand, ligesom alkohol længe har kostet ekstra.

Economy Extra

– væk er ‘Comfort Kit’ med flyverbriller og sokker
– Cocktail Hour indføres på alle oversøiske flyvninger
– Personalet bliver mere synlige

Tidligere på sommeren blev der rapporteret om flere besparelser i servicen på Economy Extra, bl.a. blev Champagne fjernet ved den lejlighed. Den gode nyhed er til gengæld, at med mindre arbejdspres fra Economy Class skal skal personalet nu blive mere synlige i Economy Extra.

Business Class

– væk er pre-departure Champagnen (til gengæld kommer der tranebærjuice)
– væk er salt og peber bøsserne
– væk er cocktail snacks, som erstattes af nødder
– ostebordet genindføres (tidligere fik man en tallerken med ost sammen med forretten)
– der kommer lune desserter

Der vil fortsat være Champagne på Business Class på de oversøiske flyvninger med SAS, men proppen ryger først af boblerne, når flyet er i luften. Til gengæld får både osten og desserterne et løft, så der kommer lune desserter og det store ostebord genindføres – i modsætning til den tidligere model, hvor osten kom på bakken fra starten sammen med forretten og salaten (se billede her).