RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword.

Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation.

For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.

Flere penge ud af passagererne

Hvor lavprisselskaberne har fjernet ting som check-in, bagage, mad ombord i billetprisen, og så tilbyde dette for en merpris, så handler det for de traditionnelle flyselskaber om, at beholde et produkt som inkluderer alle disse ting,

Hos de “traditionelle flyselskaber” – som SAS, British Airways og KLM – bliver der nu også kigget på, hvordan man kan hive lidt ekstra mønter ud af passagererne, men her er svaret på udfordringen et andet end hos lavprisselskaberne.

Alle sæder har egen skærm

Disse selskaber har allerede kuffert, forplejning og sædevalg inkluderet i billettens pris, og insisterer på at fortsætte med det, så her gælder det om at tænke nye services ind i produktet, som kan generere en ekstraindtægt.

Det kan typisk være ting som kan gøre rejsen endnu bedre og mere behagelig ved betaling af en lille merpris, f.eks. betalte opgraderinger, internet ombord, betaling for plads ved nødugangen etc.

Flychefernes egne bud

“Ancillary revenue” – disse små ekstra gebyrer – er kommet for at blive og vil få meget mere fokus i den kommende tid. Flyselskaberne er presset og vil hver især komme med bud på hvordan de kan få lidt flere mønter ud af passagererne. Til glæde for bundlinjen.

En række danske flyselskabschefer har her på Flybranchen.dk give deres bud på, hvordan jagten på ekstra indtægter vil se ud for deres respektive selskab.

Air France KLM: Country Manager for Air France KLM i Danmark, Vincent Audusseau

SAS: Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus