RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword.

Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation.

For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.

Flere penge ud af passagererne

Hvor lavprisselskaberne har fjernet ting som check-in, bagage, mad ombord i billetprisen, og så tilbyde dette for en merpris, så handler det for de traditionnelle flyselskaber om, at beholde et produkt som inkluderer alle disse ting,

Hos de “traditionelle flyselskaber” – som SAS, British Airways og KLM – bliver der nu også kigget på, hvordan man kan hive lidt ekstra mønter ud af passagererne, men her er svaret på udfordringen et andet end hos lavprisselskaberne.

Alle sæder har egen skærm

Disse selskaber har allerede kuffert, forplejning og sædevalg inkluderet i billettens pris, og insisterer på at fortsætte med det, så her gælder det om at tænke nye services ind i produktet, som kan generere en ekstraindtægt.

Det kan typisk være ting som kan gøre rejsen endnu bedre og mere behagelig ved betaling af en lille merpris, f.eks. betalte opgraderinger, internet ombord, betaling for plads ved nødugangen etc.

Flychefernes egne bud

“Ancillary revenue” – disse små ekstra gebyrer – er kommet for at blive og vil få meget mere fokus i den kommende tid. Flyselskaberne er presset og vil hver især komme med bud på hvordan de kan få lidt flere mønter ud af passagererne. Til glæde for bundlinjen.

En række danske flyselskabschefer har her på Flybranchen.dk give deres bud på, hvordan jagten på ekstra indtægter vil se ud for deres respektive selskab.

Air France KLM: Country Manager for Air France KLM i Danmark, Vincent Audusseau

SAS: Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus