RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword.

Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation.

For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.

Flere penge ud af passagererne

Hvor lavprisselskaberne har fjernet ting som check-in, bagage, mad ombord i billetprisen, og så tilbyde dette for en merpris, så handler det for de traditionnelle flyselskaber om, at beholde et produkt som inkluderer alle disse ting,

Hos de “traditionelle flyselskaber” – som SAS, British Airways og KLM – bliver der nu også kigget på, hvordan man kan hive lidt ekstra mønter ud af passagererne, men her er svaret på udfordringen et andet end hos lavprisselskaberne.

Alle sæder har egen skærm

Disse selskaber har allerede kuffert, forplejning og sædevalg inkluderet i billettens pris, og insisterer på at fortsætte med det, så her gælder det om at tænke nye services ind i produktet, som kan generere en ekstraindtægt.

Det kan typisk være ting som kan gøre rejsen endnu bedre og mere behagelig ved betaling af en lille merpris, f.eks. betalte opgraderinger, internet ombord, betaling for plads ved nødugangen etc.

Flychefernes egne bud

“Ancillary revenue” – disse små ekstra gebyrer – er kommet for at blive og vil få meget mere fokus i den kommende tid. Flyselskaberne er presset og vil hver især komme med bud på hvordan de kan få lidt flere mønter ud af passagererne. Til glæde for bundlinjen.

En række danske flyselskabschefer har her på Flybranchen.dk give deres bud på, hvordan jagten på ekstra indtægter vil se ud for deres respektive selskab.

Air France KLM: Country Manager for Air France KLM i Danmark, Vincent Audusseau

SAS: Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus