Europas første Dreamliner er landet

Af Kenneth Karskov
Hvis der er krise i luftfarten, så kunne det i hvert fald ikke mærkes, da LOT Polish Airlines torsdag eftermiddag stolt viste Europas første Dreamliner frem. [caption id="attachment_3449" align="alignnone" width="500" caption="Galla for Europas første Dreamliner"][/caption] Det polske Star Alliance medlem er første flyselskab i Europa med drømmeflyet, og det skulle fejres. Så alle sejl var sat til ved en storstilede præsentation i en hangar i Warszawa lufthavn. Der var indbudt til galla for 1.500 særligt inviterede gæster fra hele verden med taler, champagne og et kig indenfor i Boeings nyeste fly, der samme morgen var landet fra fabrikken i Seattle. [caption id="attachment_3434" align="alignnone" width="500" caption="LOT Polish Airlines med Europas første Dreamliner"][/caption] Mit første indtryk af flyet er, at det er større end jeg umiddelbart havde forestillet mig. På billeder syner det aflangt og smalt, hvilket snyder i forhold til den faktiske størrelse. Indeni er det følelsen af “ny bil”, hvor alt er nyt, lækkert og nærmest uberørt af menneskehånd. [caption id="attachment_3435" align="alignnone" width="500" caption="Business Class på LOT's Dreamliner"][/caption] LOT Polish Airlines har valgt at have tre klasser ombord på Dreamliner: Business Class, Premium Economy og Economy Class. Business Class er indrettet med to sæder ved vinduet, to i midten og to ved det andet vindue (2-2-2). Her er tonsvis af benplads, en god fodskammel til at smække benene op og et sæde der bliver fladt som en pandekage. Det er en stol, der vil være en fornøjelse at flyve til Asien og Nordamerika i. Bemærk hvor store vinduerne er i forhold til kvinden på billedet herover. [caption id="attachment_3436" align="alignnone" width="500" caption="Premium Economy på LOT's Dreamliner"][/caption] Premium Economy er den helt store positive overraskelse. Stolen er bredere end jeg har oplevet mange andre Premium Economy stole, og det ligner et sæde der kunne have stået i Business Class sektionen for ti år siden (før flat-beds blev standard på Business). Her er kabinen indrettet med to sæder i vinduesrækkerne og tre i midten af kabinen (2-3-2). Selvsagt er benpladsen begrænset i forhold til Business Class og sædet kan ikke lægges fladt ned, men det ligner mere et “Business Class Light” produkt end et “Economy Extra” sæde. Vurderet på sædet alene ligner det en af Europas bedste Premium Economy kabiner. [caption id="attachment_3437" align="alignnone" width="500" caption="Economy Class på LOT's Dreamliner"][/caption] Economy Class er indrettet 3-3-3 med tre sæder ved vinduerne og tre i midterrækken. Når du lægger sædet tilbage, vil puden under dig glide en smule frem, så du får indtrykket af, at sædet faktisk kan lægges længere tilbage end det faktisk er tilfældet. Alle sæder har individuelle skærme, som er dejligt store for Economy Class, og film, musik og spil kan startes og stoppes som du ønsker det. Det skal nok få en lang flyvetur til at passerer hurtigt. [caption id="attachment_3438" align="alignnone" width="500" caption="Alle sæder har egen skærm"][/caption] Så langt selve indmaden. Det sidste der mangler for at få en god flyvetur er noget mad og lidt god service. Det kræver en reel flyvning med maskinen, som der ikke var tid til ved denne lejlighed, men LOT lover et opgraderet servicekoncept ombord på Dreamliner flyvningerne med særligt uddannet personale og bedre mad. Salget af billetter med LOT’s Dreamliner fly er allerede i gang. Første flyvning bliver til Chicago d. 16. januar 2013, og derefter følger Toronto 1. februar, New York 3. februar og Beijing 3. marts 2013.


Posted

in

by