RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

SkyTeam sætter sig på Kina

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kina bliver spået til at være stedet for luftfartens helt store boom de næste år. Her vil flytrafikken vokse eksplosivt efterhånden som kineserne får flere penge mellem hænderne, og skal man have en bid af kagen, så gælder det om at bide sig fast i markedet nu.

Det er naturligvis ikke gået det tre store luftfartsalliancers næse forbi, så de prøver hver især at lokke de kinesiske flyselskaber indenfor i varmen, og den kamp har indtil videre haft en klar vinder: SkyTeam.

Xiamen Airlines har 15 millioner passagerer årligt

Det bliver der heller ikke lavet om på foreløbig, for nu har SkyTeam – med bl.a. KLM, Air France og Delta –  netop optaget endnu et kinesisk medlem, Xiamen Airlines. Det er alliancens fjerde kinesiske medlem.

Trækker det længste strå

Hvis ikke Xiamen Airlines umiddelbart får en klokke til at ringe, så er her et par fakta: Selskabet transporterer årligt 15,2 millioner passagerer på 85 fly og har over 10.000 ansatte.

At SkyTeam har taget teten i Kina tyder på godt fodarbejde og gode kinesiske kontakter hos SkyTeam folkene. SkyTeam er hverken den største eller mest flashy af de tre alliancer – f.eks. har de selskaber som Saudia, Aeroflot og romænske Tarom på listen over medlemmer – men i kampen om Kina ser de ud til at trække det længste strå.

De fire kinesiske SkyTeam medlemmer er China Southern Airlines, China Eastern AIrlines og Xiamen Airlines fra Folkerepublikken Kina, samt China Airlines fra Taiwan.

SkyTeam med Kinas to største flyselskaber

Dermed tæller SkyTeam to af Kinas største flyselskab, China Southern med 80 millioner passagerer i 2011, samt det næststørste China Eastern med 68 millioner årlige passagerer.

Star Alliance kan prale af Air China (48 millioner passagerer årligt) samt det netop optagede medlem Shenzhen Airlines (18 millioner årlige passagerer). Næste år bliver det taiwanesiske selskab EVA Air også optaget i Star, mens oneworld alliancen “kun” kan prale af Hong Kong selskabet Cathay Pacific og dettes datterselskab Dragonair.