Arabiske flyselskaber står på spring

Af Kenneth Karskov
Kombinationen af krise i Grækenland og et fremadstormende mellemøstligt flyselskab har resulteret i en af flybranchens mere overraskende rutenyheder. Qatar Airways vil nu lancere direkte flyvning fra Athen til New York fra midten af 2013. Qatar Airways flyver i dag to gange dagligt mellem den græske hovedstad og Doha, og tanken er, at ruten mellem Athen og New York bliver en forlængelse af ruten mellem Doha og Athen. Qatar Airways meddeler, at Athen ruten fortsætter med at vokse med god efterspørgsel på trods af den finansielle krise i landet. ”Doha er nu den største destination fra Athens internationale lufthavn regnet i antallet af passagerer”, siger Akbar Al Baker, CEO hos Qatar Airways. Set fra vores del af verden er denne rute måske ikke den mest brugbare, men når den alligevel er den opsigtsvækkende skyldes det flere ting. [caption id="attachment_3546" align="alignright" width="300" caption="Qatar Airways åbner rute fra Grækenland til USA"][/caption]

Grækenland er skræmmeeksempel

Grækenland tjener som et skræmmeeksempel på en nation med et stort, stolt statsligt ejet flyselskab, der til sidst måtte bukke under for sin egen vægt. Olympic Airways (senere Olympic Airlines) fløj til fjerne destinationer i både Nordamerika, Afrika, Asien og sågar Australien, havde uniformer designet af Coco Chanel og Pierre Cardin og et personale der var godt vant. Det var et selskab, der i sine velmagtsdage var kendt for luksus i en grad, der selv ikke kan matches i dag. First Class pasagererne indtog måltiderne ombord med guldbestik mens de nød klavermusik af en pianist, der fløj med. Som en forsmag på, hvad der var i vente for resten af Grækenland måtte Olympic lade livet. I flere omgange. Selskabet slæbte rundt på en gigantisk gæld (læs her om de enorme tab på ruten til Australien), men ved en rekonstruktion blev gælden slettet og resterne genopstod i et nyt selskab, dog i en decimeret udgave. I sidste ende blev det solgt til konkurrenten Aegean Airlines, en handel der gik igennem i oktober i år.

Klar til at rykke ind

Historien er en reminder om to ting: For det første at ingen af de gode, gamle statsejede flyselskaber er garanteret overlevelse. Olympic var 100% statsejet, og selv de største og mest prestigefyldte af de statslige selskaber kan forsvinde. For det andet, at de arabiske selskaber står på spring og er klar til at rykke ind, hvis der er plads i markedet. Engang sad Olympic benhårdt på det græske marked og New York var den største oversøiske destination ud af Athen. I dag er den største destination Doha, og som en slags skæbnens ironi så rykker det Doha-baserede flyselskab nu ind på den prestigefyldte rute fra Athen til New York. Hvor aggresive Qatar Airways er kan bedst fortælles gennem en opremsning af ruteåbninger i 2012: Baku (Aserbajdsjan), Tbilisi (Georgien), Kigali (Rwanda), Zagreb (Kroatien), Erbil (Irak), Bagdad (Irak), Perth (Australien) , Kilimanjaro (Tanzania), Yangon (Myanmar), Maputo (Mozambique) og Beograd (Serbien). I løbet af de næste måneder åbnes desuden ruter til Gassim, Saudi-Arabien (7. januar 2013), Najaf, Irak (23. januar), Phnom Penh, Cambodja (20. februar), Chicago, USA (10. April) og Salalah, Oman (22. maj).