Flybranchen anno 2012: Samarbejde er stikordet

Af Kenneth Karskov
Dette skulle egentlig bare have været en kort notits om et relativt lille flyselskab, der åbner en ny rute. Men efterhånden som jeg begyndte at arbejde med historien, viste det sig, at det faktisk var selve fortællingen om flybranchen anno 2012, jeg sad og kiggede på. Først et lille tilbageblik: For tre år siden trak det hæderkronede europæiske flyselskab Czech Airlines sig fra ruten til New York og lukkede dermed det sidste kapitel i selskabets long-haul eventyr. Czech Airlines var tidligere kendt som CSA og har en historie der går 90 år tilbage, så det var en epoke der sluttede, da den sidste Airbus A310 kørte i hangaren og blev stående. Og en streg i regningen for et flyselskab, der tidligere har haft ruter til flere byer i USA og Canada, til Indien, Indonesien, Singapore, Thailand, Vietnam, sågar til Mexico, Cuba og Mali samt en masse andre steder. Czech Airlines var – og er stadigvæk – presset på økonomien, og de gamle langdistancefly var ikke længere tidssvarende, så der var ingen vej udenom at lukke den prestigefyldte, men tabsgivende oversøiske rute og koncentrere forretningen om Europa og Mellemøsten.

Vender tilbage til langdistance

Så spoler vi tiden tre år frem, og Czech Airlines vender nu tilbage til de fjerne destinationer. Selskabet vil lease en Airbus 330 og starte op på ruten mellem Prag og Seoul. Set udefra kan det forekomme som et overraskende valg, men det er samtidig en meget præcis fortælling omkring flybranchen anno 2012, hvor der bliver samarbejdet på kryds og tværs af alliancer og traditionelle partnere. Czech Airlines er et relativt lille flyselskab, der har indset, at det ikke kan klare sig selv alene. Derfor har tjekkerne for længst meldt sig ind i SkyTeam alliancen med bl.a. KLM, Air France, Delta, Aeroflot og Korean Air. Samtidig har Czech Airlines lavet et samarbejde med Etihad, hvorved tjekkerne åbnede en rute fra Prag til Abu Dhabi, og de af passagererne som skal videre til Asien, Mellemøsten, Afrika og Australien flyver så videre med Etihad. Fordelen var åbenlys for begge parter. Etihad fik en fod indenfor på det tjekkiske marked, og kan tappe al trafikken videre ud i verden. For Czech Airlines betyder det, at de får en del af kagen, fremfor at sende rejseglade tjekker med nogle af konkurrenterne som Lufthansa eller Emirates og slet ikke tjene noget på det.

Tjen lidt – eller ingenting

Samarbejdet med Etihad startede for et års tid siden, og har vist sig at være en succes,  så nu prøver Czech Airlines med samme opskrift østover. Samarbejdspartneren hedder denne gang Korean Air og er en af vennerne fra SkyTeam alliancen. Czech Airlines vil flye to gange om ugen fra Prag til Seoul, og de som skal videre til Kina, Japan og Australien vil så fortsætte rejsen med Korean Air. Umiddelbart kan planen virke vanvittig. Tommelfingerreglen hedder, at der skal to håndfulde eller flere langdistance fly til, før en oversøisk satsning giver mening. Det hænger sammen med de ressourcer som long-haul operation kræver i form af mandskab, vedligehold og alt muligt andet. Long-haul operationer er meget mere kompliceret end simple flyvninger mellem København og Prag. [caption id="attachment_3631" align="alignleft" width="300" caption="Czech Airlines åbner rute til Sydkoreas hovedstad, Seoul "][/caption] Dernæst er Seoul set herfra ikke det mest oplagte valg af destination i Asien. Det er ikke en destination, som der flyves til fra særligt mange europæiske lufthavne, og typisk er det Kina og Japan som flyselskaberne først åbner ruter til. Set i et lidt større perspektiv giver den tjekkiske satsning dog bedre mening: – For det første er Czech Airlines og Korean Air i samme alliance, SkyTeam – For det andet, så vil Czech Airlines to ugentlige flyvninger ikke stå alene. Der er i dag fire ugentlige flyvninger mellem Prag og Seoul med Korean Air – For det tredje er der tætte bånd mellem den tjekkiske og koreanske bilindustri, så passagergrundlaget er til stede – For det fjerde er Korean Air seriøst interesserede i at købe Czech Airlines

Samarbejde er stikordet til overlevelse

Især det sidste kan vise sig at være en rigtig interessant grund til at ruten bliver åbnet. Korean Air er nævnt som en af to mulige købere af Czech Airlines, med den anden potentielle køber værende Qatar Airways. Det skal blive spændende at se, hvordan det kommer til at gå med Prag-Seoul, for én Airbus 330 og én rute til Asien er ikke meget. Omvendt kan det være starten på noget mere, men risikoen for, at det er et projekt der hurtigt lider skibbrud, er også til stede. Under alle omstændigheder tegner det et klart billede, som på smukkeste vis indrammer flybranchens udvikling i de seneste 12 måneder. Lige nu synes “samarbejde” at være stikordet til overlevelse. Små selskaber kan ikke klare sig alene i konkurrencen, og selv store selskaber indgår samarbejder, som var utænkelige for blot et år siden. Qantas hopper i kanen med Emirates og vinker farvel til sin faste partner British Airways. Air France springer på Etihad, som samtidig køber en del af airberlin. SAS og Singapore Airlines vil samarbejde om ruter ud af Skandinavien. Og så fremdeles. Konsolideringen er i fuld gang, og meget vil ske i løbet af de næste 12 måneder. Rigtig godt nytår!


Posted

in

by