Dette skulle egentlig bare have været en kort notits om et relativt lille flyselskab, der åbner en ny rute. Men efterhånden som jeg begyndte at arbejde med historien, viste det sig, at det faktisk var selve fortællingen om flybranchen anno 2012, jeg sad og kiggede på. Først et lille tilbageblik: For tre år siden trak det hæderkronede europæiske flyselskab Czech Airlines sig fra ruten til New York og lukkede dermed det sidste kapitel i selskabets long-haul eventyr. Czech Airlines var tidligere kendt som CSA og har en historie der går 90 år tilbage, så det var en epoke der sluttede, da den sidste Airbus A310 kørte i hangaren og blev stående. Og en streg i regningen for et flyselskab, der tidligere har haft ruter til flere byer i USA og Canada, til Indien, Indonesien, Singapore, Thailand, Vietnam, sågar til Mexico, Cuba og Mali samt en masse andre steder. Czech Airlines var – og er stadigvæk – presset på økonomien, og de gamle langdistancefly var ikke længere tidssvarende, så der var ingen vej udenom at lukke den prestigefyldte, men tabsgivende oversøiske rute og koncentrere forretningen om Europa og Mellemøsten.
Flybranchen anno 2012: Samarbejde er stikordet
Af Kenneth Karskov
Dette skulle egentlig bare have været en kort notits om et relativt lille flyselskab, der åbner en ny rute. Men efterhånden som jeg begyndte at arbejde med historien, viste det sig, at det faktisk var selve fortællingen om flybranchen anno 2012, jeg sad og kiggede på. Først et lille tilbageblik: For tre år siden trak det hæderkronede europæiske flyselskab Czech Airlines sig fra ruten til New York og lukkede dermed det sidste kapitel i selskabets long-haul eventyr. Czech Airlines var tidligere kendt som CSA og har en historie der går 90 år tilbage, så det var en epoke der sluttede, da den sidste Airbus A310 kørte i hangaren og blev stående. Og en streg i regningen for et flyselskab, der tidligere har haft ruter til flere byer i USA og Canada, til Indien, Indonesien, Singapore, Thailand, Vietnam, sågar til Mexico, Cuba og Mali samt en masse andre steder. Czech Airlines var – og er stadigvæk – presset på økonomien, og de gamle langdistancefly var ikke længere tidssvarende, så der var ingen vej udenom at lukke den prestigefyldte, men tabsgivende oversøiske rute og koncentrere forretningen om Europa og Mellemøsten.
Dette skulle egentlig bare have været en kort notits om et relativt lille flyselskab, der åbner en ny rute. Men efterhånden som jeg begyndte at arbejde med historien, viste det sig, at det faktisk var selve fortællingen om flybranchen anno 2012, jeg sad og kiggede på. Først et lille tilbageblik: For tre år siden trak det hæderkronede europæiske flyselskab Czech Airlines sig fra ruten til New York og lukkede dermed det sidste kapitel i selskabets long-haul eventyr. Czech Airlines var tidligere kendt som CSA og har en historie der går 90 år tilbage, så det var en epoke der sluttede, da den sidste Airbus A310 kørte i hangaren og blev stående. Og en streg i regningen for et flyselskab, der tidligere har haft ruter til flere byer i USA og Canada, til Indien, Indonesien, Singapore, Thailand, Vietnam, sågar til Mexico, Cuba og Mali samt en masse andre steder. Czech Airlines var – og er stadigvæk – presset på økonomien, og de gamle langdistancefly var ikke længere tidssvarende, så der var ingen vej udenom at lukke den prestigefyldte, men tabsgivende oversøiske rute og koncentrere forretningen om Europa og Mellemøsten.
by
Tags: