RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Det endelige opgør: Full-service vs. lavpris

Af Kenneth Karskov

Der siges populært at være tre gode argumenter for, hvilket flyselskab kunderne vælger.

Pris, pris og pris.

Det er sat på spidsen, for en del kunder vælger selvfølgelig også ud fra parametre som afgangstid, loyalitet og service, men en stor del af flymarkedet er i øjeblikket drevet af pris.

Kort sagt, så er det flyselskabet med den laveste pris, der får kunden.

Fordel til lavprisselskaberne

Her har lavprisselskaberne en fordel. De kan reklamere med priser fra 199,-, fordi de splitter billetten op, så alt ekstra kommer oveni billetprisen, og den lave lokkepris får folk ind i butikken.

Betal ekstra for kufferten hos Air France

At det nogle gange kan være dyrere at flyve lavpris, hvis du regner kuffert, mad og drikke ombord sammen, betyder mindre. Det er de lave fra-priser, der gør tricket.

Her er de traditionelle flyselskaber altid kommet til kort. De har stædigt fastholdt en politik om priser med det hele inklusive – bagage, forplejning, bonuspoint, check-in skranker, sædereservation etc. – samt at opgive den fulde pris for en returflyvning.

Ud fra et forbrugersynspunkt er det prisværdigt. Set som forretningsmodel har det fungeret skidt, for det har givet lavprisselskaber et hav af prisbevidste passagerer.

Det store opgør

Så nu tager selveste Air France et opgør med denne klassiske ‘legacy carrier’ tankegang.

Air France indfører på 58 ruter – deriblandt sommerruten fra København til Marseille – et såkaldt MINI produkt uden bonuspoint, uden kuffert og uden sædevælg. Resultat: 140 kroner billigere pr. vej.

I en tid, hvor en halvtredser afgør om folk flyver med det ene selskab frem for det andet, så er en prisforskel på 280 kroner for en returflyvning markant.

Samtidig tilbyder Air France en CLASSIC billet, der således er 280 kroner dyrere beregnet på en returflyvning, men som giver mulighed for ændringer, inkluderer bagage, sædevalg og bonuspoint.

Forskellen mindskes

Ombord på flyet er der dog ingen forskel i servicen på MINI og CLASSIC. Alle får noget at drikke samt lidt at tygge i. Hvilket lavprisselskaberne aldrig kunne finde på at tilbyde…

Så der er stadig forskel på Air France og easyJet, men alligevel er det et bemærkelsesværdigt opgør med vanetænkningen, Air France foretager. For derved mindskes afstanden mellem full-service og low-cost, både hvad angår pris, men også tilbuddet ombord.

Kritikerne af MINI og CLASSIC konceptet peger på, at det ikke umiddelbart har medført billigere flybilletter med Air France. En sammenligning viser på, at MINI priserne ligger på samme niveau, som de billigste billetter gjorde før. Til gengæld var kuffert, bonuspoint og sædevalg tidligere inkluderet til den lave pris, og når nu disse fordele forsvinder på de billigste billetter, så er der reelt tale om en prisstigning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Air France har det svært økonomisk, og det vil være tiltrængt for selskabet med flere penge i kassen. Dette kan således være et forsøg på at generere en højere indtjening på produktet.

MINI og CLASSIC produkterne er at finde på franske indenrigsflyvninger og på den direkte rute mellem København og Marseille, men IKKE på København – Paris og Billund – Paris.