RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Det endelige opgør: Full-service vs. lavpris

Af Kenneth Karskov

Der siges populært at være tre gode argumenter for, hvilket flyselskab kunderne vælger.

Pris, pris og pris.

Det er sat på spidsen, for en del kunder vælger selvfølgelig også ud fra parametre som afgangstid, loyalitet og service, men en stor del af flymarkedet er i øjeblikket drevet af pris.

Kort sagt, så er det flyselskabet med den laveste pris, der får kunden.

Fordel til lavprisselskaberne

Her har lavprisselskaberne en fordel. De kan reklamere med priser fra 199,-, fordi de splitter billetten op, så alt ekstra kommer oveni billetprisen, og den lave lokkepris får folk ind i butikken.

Betal ekstra for kufferten hos Air France

At det nogle gange kan være dyrere at flyve lavpris, hvis du regner kuffert, mad og drikke ombord sammen, betyder mindre. Det er de lave fra-priser, der gør tricket.

Her er de traditionelle flyselskaber altid kommet til kort. De har stædigt fastholdt en politik om priser med det hele inklusive – bagage, forplejning, bonuspoint, check-in skranker, sædereservation etc. – samt at opgive den fulde pris for en returflyvning.

Ud fra et forbrugersynspunkt er det prisværdigt. Set som forretningsmodel har det fungeret skidt, for det har givet lavprisselskaber et hav af prisbevidste passagerer.

Det store opgør

Så nu tager selveste Air France et opgør med denne klassiske ‘legacy carrier’ tankegang.

Air France indfører på 58 ruter – deriblandt sommerruten fra København til Marseille – et såkaldt MINI produkt uden bonuspoint, uden kuffert og uden sædevælg. Resultat: 140 kroner billigere pr. vej.

I en tid, hvor en halvtredser afgør om folk flyver med det ene selskab frem for det andet, så er en prisforskel på 280 kroner for en returflyvning markant.

Samtidig tilbyder Air France en CLASSIC billet, der således er 280 kroner dyrere beregnet på en returflyvning, men som giver mulighed for ændringer, inkluderer bagage, sædevalg og bonuspoint.

Forskellen mindskes

Ombord på flyet er der dog ingen forskel i servicen på MINI og CLASSIC. Alle får noget at drikke samt lidt at tygge i. Hvilket lavprisselskaberne aldrig kunne finde på at tilbyde…

Så der er stadig forskel på Air France og easyJet, men alligevel er det et bemærkelsesværdigt opgør med vanetænkningen, Air France foretager. For derved mindskes afstanden mellem full-service og low-cost, både hvad angår pris, men også tilbuddet ombord.

Kritikerne af MINI og CLASSIC konceptet peger på, at det ikke umiddelbart har medført billigere flybilletter med Air France. En sammenligning viser på, at MINI priserne ligger på samme niveau, som de billigste billetter gjorde før. Til gengæld var kuffert, bonuspoint og sædevalg tidligere inkluderet til den lave pris, og når nu disse fordele forsvinder på de billigste billetter, så er der reelt tale om en prisstigning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Air France har det svært økonomisk, og det vil være tiltrængt for selskabet med flere penge i kassen. Dette kan således være et forsøg på at generere en højere indtjening på produktet.

MINI og CLASSIC produkterne er at finde på franske indenrigsflyvninger og på den direkte rute mellem København og Marseille, men IKKE på København – Paris og Billund – Paris.