RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Det endelige opgør: Full-service vs. lavpris

Af Kenneth Karskov

Der siges populært at være tre gode argumenter for, hvilket flyselskab kunderne vælger.

Pris, pris og pris.

Det er sat på spidsen, for en del kunder vælger selvfølgelig også ud fra parametre som afgangstid, loyalitet og service, men en stor del af flymarkedet er i øjeblikket drevet af pris.

Kort sagt, så er det flyselskabet med den laveste pris, der får kunden.

Fordel til lavprisselskaberne

Her har lavprisselskaberne en fordel. De kan reklamere med priser fra 199,-, fordi de splitter billetten op, så alt ekstra kommer oveni billetprisen, og den lave lokkepris får folk ind i butikken.

Betal ekstra for kufferten hos Air France

At det nogle gange kan være dyrere at flyve lavpris, hvis du regner kuffert, mad og drikke ombord sammen, betyder mindre. Det er de lave fra-priser, der gør tricket.

Her er de traditionelle flyselskaber altid kommet til kort. De har stædigt fastholdt en politik om priser med det hele inklusive – bagage, forplejning, bonuspoint, check-in skranker, sædereservation etc. – samt at opgive den fulde pris for en returflyvning.

Ud fra et forbrugersynspunkt er det prisværdigt. Set som forretningsmodel har det fungeret skidt, for det har givet lavprisselskaber et hav af prisbevidste passagerer.

Det store opgør

Så nu tager selveste Air France et opgør med denne klassiske ‘legacy carrier’ tankegang.

Air France indfører på 58 ruter – deriblandt sommerruten fra København til Marseille – et såkaldt MINI produkt uden bonuspoint, uden kuffert og uden sædevælg. Resultat: 140 kroner billigere pr. vej.

I en tid, hvor en halvtredser afgør om folk flyver med det ene selskab frem for det andet, så er en prisforskel på 280 kroner for en returflyvning markant.

Samtidig tilbyder Air France en CLASSIC billet, der således er 280 kroner dyrere beregnet på en returflyvning, men som giver mulighed for ændringer, inkluderer bagage, sædevalg og bonuspoint.

Forskellen mindskes

Ombord på flyet er der dog ingen forskel i servicen på MINI og CLASSIC. Alle får noget at drikke samt lidt at tygge i. Hvilket lavprisselskaberne aldrig kunne finde på at tilbyde…

Så der er stadig forskel på Air France og easyJet, men alligevel er det et bemærkelsesværdigt opgør med vanetænkningen, Air France foretager. For derved mindskes afstanden mellem full-service og low-cost, både hvad angår pris, men også tilbuddet ombord.

Kritikerne af MINI og CLASSIC konceptet peger på, at det ikke umiddelbart har medført billigere flybilletter med Air France. En sammenligning viser på, at MINI priserne ligger på samme niveau, som de billigste billetter gjorde før. Til gengæld var kuffert, bonuspoint og sædevalg tidligere inkluderet til den lave pris, og når nu disse fordele forsvinder på de billigste billetter, så er der reelt tale om en prisstigning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Air France har det svært økonomisk, og det vil være tiltrængt for selskabet med flere penge i kassen. Dette kan således være et forsøg på at generere en højere indtjening på produktet.

MINI og CLASSIC produkterne er at finde på franske indenrigsflyvninger og på den direkte rute mellem København og Marseille, men IKKE på København – Paris og Billund – Paris.