RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Kingfisher Airlines er færdige

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det har længe lignet den sikre død. Alligevel har det trukket ud længe, men nu ser det ud til at sidste kapitel er skrevet i historien om det fem-stjernede indsske flyselskab Kingfisher Airlines, der for for blot få år siden var kategoriseret som et af verdens bedste.

Kingfisher Airlines har mistet sin licens og dermed kan selskabet ikke sende fly på vingerne. Det har de nu ikke gjort i de seneste måneder alligevel, men rygterne har floreret om nye kapitalindskud, nye ejere og andre sjove konstruktioner.

Rygterne florerede indtil det sidste

Så er det slut for et af verdens bedste flyselskaber

Senest har det rygtes, at flyselskabet Etihad var interesseret i at overtage Kingfisher. Interessen fra det arabiske selskab kommer fra udsigten til at få en fod indenfor på et marked med 1,2 milliarder mennesker, hvor luftfarten stadig er stærkt reguleret.

På det indiske hjemmemarked menes Kingfisher fortsat at være et stærkt varemærke på trods af selskabets problemer den seneste lange tid.

Nu ser det altså ud til at være slut. Alligevel kan der ikke sættes det allersidste punktum, eller skrives “konkurs”, i historien om Kingfisher, for selskabet kan indenfor de næste to år få deres licens tilbage, hvis de kan overbevise de indiske myndigheder om at de har en fornuftig plan for selskabets drift.

En drøm at flyve med

Ejeren, den flamboyante indiske mangemilliardær Vijay Mallya, nægter at lade selskabet gå konkurs, så indtil videre er der bare lukket ned for forretningen.

Kingfisher Airlines var en drøm at flyve med (læs bl.a. min oplevelse af Kingfisher’s overdådige Business Class, kaldet “Kingfisher First”) med en uhørt grad af luksus, der gjorde selskabet til et af verdens ganske få femstjernede flyselskaber, sammen med mastodonter som Singapore Airlines og Cathay Pacific.

Kingfisher Airlines var dog aldrig nogen god forretning. Selskabet tjente aldrig penge og menes at have en gæld på 14 milliarder danske kroner.