RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Kingfisher Airlines er færdige

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det har længe lignet den sikre død. Alligevel har det trukket ud længe, men nu ser det ud til at sidste kapitel er skrevet i historien om det fem-stjernede indsske flyselskab Kingfisher Airlines, der for for blot få år siden var kategoriseret som et af verdens bedste.

Kingfisher Airlines har mistet sin licens og dermed kan selskabet ikke sende fly på vingerne. Det har de nu ikke gjort i de seneste måneder alligevel, men rygterne har floreret om nye kapitalindskud, nye ejere og andre sjove konstruktioner.

Rygterne florerede indtil det sidste

Så er det slut for et af verdens bedste flyselskaber

Senest har det rygtes, at flyselskabet Etihad var interesseret i at overtage Kingfisher. Interessen fra det arabiske selskab kommer fra udsigten til at få en fod indenfor på et marked med 1,2 milliarder mennesker, hvor luftfarten stadig er stærkt reguleret.

På det indiske hjemmemarked menes Kingfisher fortsat at være et stærkt varemærke på trods af selskabets problemer den seneste lange tid.

Nu ser det altså ud til at være slut. Alligevel kan der ikke sættes det allersidste punktum, eller skrives “konkurs”, i historien om Kingfisher, for selskabet kan indenfor de næste to år få deres licens tilbage, hvis de kan overbevise de indiske myndigheder om at de har en fornuftig plan for selskabets drift.

En drøm at flyve med

Ejeren, den flamboyante indiske mangemilliardær Vijay Mallya, nægter at lade selskabet gå konkurs, så indtil videre er der bare lukket ned for forretningen.

Kingfisher Airlines var en drøm at flyve med (læs bl.a. min oplevelse af Kingfisher’s overdådige Business Class, kaldet “Kingfisher First”) med en uhørt grad af luksus, der gjorde selskabet til et af verdens ganske få femstjernede flyselskaber, sammen med mastodonter som Singapore Airlines og Cathay Pacific.

Kingfisher Airlines var dog aldrig nogen god forretning. Selskabet tjente aldrig penge og menes at have en gæld på 14 milliarder danske kroner.