RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

airberlin: vi sparer ikke – vi investerer

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Europas syvende største flyselskab, airberlin, havde trommet tysk og europæisk pressen sammen i hovedkvarteret i Berlin for præsentere selskabets fremtidsplaner. Og der skal satses, var meldingen.

“Det bliver ofte sagt at airberlin sparer. Faktik investerer airberlin”, fortæller Paul Gregorowitch, kommerciel direktør i airberlin. Han hentyder til den svære tid airberlin har været igennem med blodrøde tal, der har krævet at forretningen er blevet skåret til.

“Vi introducerer en ny Business Class, en ny Economy Class, ny catering og lounges”, fortæller han, og bliver suppleret af airberlins administrerende direktør, Wolfgang Wolfgang Prock-Shauer, der slår fast at ambitionerne er til at få øje på.

På niveau med de bedste mellemøst-selskaber

“Vores mål er at komme op på niveau med Etihad”, siger han. Det emiratiske flyselskab Etihad ejer 29% af airberlin og er almindelig anerkendt for service i verdensklasse.

Således er airberlins nye Business Class kabine identisk med den som Etihad har på deres fly. De nye Business Class stole vil da også sende Tysklands næststørste flyselskab helt op i den europæiske superliga hvad Business Class angår.

Economy Class kabinen har også fået et ordentligt løft, og alle passagerer har nu egen skærm med 200 timers underholdning. De nye kabiner vil man i begyndelsen kunne opleve på selskabets ruter til Abu Dhabi (Etihads hjemmebane i Emiraterne) og til New York. Efterhånden som installationen af de nye kabiner skrider frem, vil de kunne findes på flere og flere af selskabets langdistance-ruter.

Der var mulighed for at se de nye kabiner ombord på en af airberlins Airbus 330 i Tegel Lufthavn. airberlins karakteristiske røde farve er blevet udenfor, og indendøre er der valgt en klassisk mørkeblå farve til stoffet. Dog er sikkerhedsbælterne holdt i en den knaldrøde airberlin farve.

Alle pladser har egen skærm, hvor filmen kan starte og stoppes efter behag. Det er en touch-skærm, så der er ingen fjernbetjening i armlænet. Skærmen har også en USB til opladning af f.eks. iPhone eller til eget medbragt indhold.

Skærmen rummer 200 timers underholdning, som er loadet individuelt, og derfor reagerer skærmen lynhurtigt. Det er ikke ulig oplevelsen af at bruge en iPad.

Economy Class kabinen er indrettet med to sæder ved vinduerne og fire i midten af flyet (2-4-2). Business Class kabinen er indrettet så alle stole har adgang til mellemgangen i en 1-2-1 konfiguration.

De nye airberlin Business Class stole er identiske med sæderne hos Etihad (som dog har dem i en anden farve).

Stolen kan foldes ud til en 180 graders flad seng, der bliver 182 cm lang. airberlin tilbyder tynde dyner til de passagerer som gerne vil sove undervejs.

Alle sæder har en fodskammel og 15 tommer touch-screen, der er proppet med underholdning til den lange flyrejse.

Mens alle pladser ved vinduet et enkeltsæder, så er der to sæder samlet i midten af flyet. Disse er ideele til f.eks. par der rejser sammen.