2,4 meter høje vingespidser, der peger lige op i luften, kan skære op til fire procent af brændstofforbruget, og en tilsvarende mængde CO2. Vingespidserne kaldes for ‘sharklets’ hos Airbus, og Lufthansa har netop modtaget selskabets første Airbus A320 med disse særlige vingespidser. [caption id="attachment_4096" align="alignright" width="310" caption="Lufthansas Airbus A320 med 'sharklets'"][/caption] Sharklets er udviklet ved at lære fra naturen: Store fugle som tranen eller kondoren vipper deres vingespidsfjer opad for at spare betydeligt på kræfterne, når de flyver.
Lufthansa får første A320 med sharklets
Af Kenneth Karskov
2,4 meter høje vingespidser, der peger lige op i luften, kan skære op til fire procent af brændstofforbruget, og en tilsvarende mængde CO2. Vingespidserne kaldes for ‘sharklets’ hos Airbus, og Lufthansa har netop modtaget selskabets første Airbus A320 med disse særlige vingespidser. [caption id="attachment_4096" align="alignright" width="310" caption="Lufthansas Airbus A320 med 'sharklets'"][/caption] Sharklets er udviklet ved at lære fra naturen: Store fugle som tranen eller kondoren vipper deres vingespidsfjer opad for at spare betydeligt på kræfterne, når de flyver.
2,4 meter høje vingespidser, der peger lige op i luften, kan skære op til fire procent af brændstofforbruget, og en tilsvarende mængde CO2. Vingespidserne kaldes for ‘sharklets’ hos Airbus, og Lufthansa har netop modtaget selskabets første Airbus A320 med disse særlige vingespidser. [caption id="attachment_4096" align="alignright" width="310" caption="Lufthansas Airbus A320 med 'sharklets'"][/caption] Sharklets er udviklet ved at lære fra naturen: Store fugle som tranen eller kondoren vipper deres vingespidsfjer opad for at spare betydeligt på kræfterne, når de flyver.