RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian: Airbus 340 erstatter Dreamliner

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Boeing har varslet om forsinkelse på leverancen af Norwegians første Dreamliner, og derfor har lavprisselskabet leaset to Airbus 340-300 fra portugisiske Hifly.

Det er det verdensomspændende flyveforbud for Boeings Dreamliner som kaster grus i maskineriet på Norwegians opstart af langdistanceflyvninger. Til erstatning for de manglende fly, har Norwegian nu valgt at lease to Airbus 340-300.

Norwegians Dreamliner bliver forsinket

”Jeg har stor forståelse for, at vores kunder, som har set frem til at flyve med Dreamlineren, er skuffede over denne nye besked. Vi vil imidlertid flyve vores passagerer til og fra New York og Bangkok til trods for dette, og ellers gøre det vi kan for, at de skal få en god rejse. Vi vil også give kunderne mulighed for omkostningsfrit at flytte deres rejse frem i tiden,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Dermed må Norwegian chef Bjørn Kjos også bide sig i tungen, for det var netop denne flytype, som han pegede fingre af, da han skulle forklare hvorfor Norwegian havde valgt Boeings Dreamliner.

Tilmed får Norwegian nu endnu ældre langdistancefly end dem SAS har. Boomerang-effekten kommer af, at Bjørn Kjos var ude med riven overfor SAS’ langdistancefly, som han mente var underlegne mmed hensyn til brændstoføkonomi, miljopåvirkning og komfort.

Boeing beklager

”Boeing beklager på det stærkeste situationen, som vores Dreamliner-kunder er kommet i. Vi vil holde tæt kontakt med Norwegian og vil arbejde med at få de nødvendige flyvetilladelser fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på plads således, at leverancerne kan ske i henhold til vores planer,” hedder det i en udtalelse fra Boeing.

Norwegians flyvninger til New York og Bangkok starter op i månedsskiftet mellem maj og juni, så det var tvingende nødvendigt med erstatsningsfly. Med til historien, at der naturligvis blot er tale om en periode med Airbus 340, indtil Boeing får løst problemerne med Dreamliner flyet og kan genoptage leveringerne.

Norwegians første Dreamliner skulle efter planen være leveret i slutningen af april, og den næste skulle komme i juni.