RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian: Airbus 340 erstatter Dreamliner

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Boeing har varslet om forsinkelse på leverancen af Norwegians første Dreamliner, og derfor har lavprisselskabet leaset to Airbus 340-300 fra portugisiske Hifly.

Det er det verdensomspændende flyveforbud for Boeings Dreamliner som kaster grus i maskineriet på Norwegians opstart af langdistanceflyvninger. Til erstatning for de manglende fly, har Norwegian nu valgt at lease to Airbus 340-300.

Norwegians Dreamliner bliver forsinket

”Jeg har stor forståelse for, at vores kunder, som har set frem til at flyve med Dreamlineren, er skuffede over denne nye besked. Vi vil imidlertid flyve vores passagerer til og fra New York og Bangkok til trods for dette, og ellers gøre det vi kan for, at de skal få en god rejse. Vi vil også give kunderne mulighed for omkostningsfrit at flytte deres rejse frem i tiden,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Dermed må Norwegian chef Bjørn Kjos også bide sig i tungen, for det var netop denne flytype, som han pegede fingre af, da han skulle forklare hvorfor Norwegian havde valgt Boeings Dreamliner.

Tilmed får Norwegian nu endnu ældre langdistancefly end dem SAS har. Boomerang-effekten kommer af, at Bjørn Kjos var ude med riven overfor SAS’ langdistancefly, som han mente var underlegne mmed hensyn til brændstoføkonomi, miljopåvirkning og komfort.

Boeing beklager

”Boeing beklager på det stærkeste situationen, som vores Dreamliner-kunder er kommet i. Vi vil holde tæt kontakt med Norwegian og vil arbejde med at få de nødvendige flyvetilladelser fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på plads således, at leverancerne kan ske i henhold til vores planer,” hedder det i en udtalelse fra Boeing.

Norwegians flyvninger til New York og Bangkok starter op i månedsskiftet mellem maj og juni, så det var tvingende nødvendigt med erstatsningsfly. Med til historien, at der naturligvis blot er tale om en periode med Airbus 340, indtil Boeing får løst problemerne med Dreamliner flyet og kan genoptage leveringerne.

Norwegians første Dreamliner skulle efter planen være leveret i slutningen af april, og den næste skulle komme i juni.