RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Billigere flybilletter til Israel

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Israel og EU underskriver en ”open skies” aftale, hvilket vil give flere muligheder for at komme til Israel – og ikke mindst billigere flybilletter.

Hidtil har flyvninger mellem EU og Israel været stærkt reguleret, og et af resultaterne af en “open skies” aftalen er, at lavprisflyselskaberne nu vil kunne flyve til Israel.

Aftalen træder i kraft i 2018 og forventes at øge strømmen af turister og forretningsrejsende i begge retninger. Så alt burde være fryd og gammen – men sådan er det ikke.

Ekstra sikkerhedskrav

Flybilletter til Israel bliver billigere

Israels flyselskaber – EL AL, Arkia og Israir – har krav om ekstra sikkerhed på deres flyvninger, hvilket fordyrer operationen. Dette krav gælder også på ude-destinationer, og giver dermed ekstra omkostninger i forhold til de europæiske selskaber, som ikke er pålagt disse sikkerhedsforanstaltnigner.

Derfor er den israelske stat nu gået ind og tilbyder at dække de ekstra omkostninger på ude-destinationerne.

Der er også en anden grund til at Open Skies aftalen skaber utryghed i Israel. For ingen af de israelske selskaber har ry for at være veldrevne, og de er fuldt ud bevidste om, at de kan matche de lave omkostninger hos f.eks. Ryanair og easyJet.

Israelsk frygt

Begynder lavprisselskaberne først at flyve til Israel til billige priser, så er de israelske selskaber i endnu større problemer og – frygter israelerne – endda potentielt truet på livet. Det var det samme som skete for flere store, hæderkronede europæiske selskaber, da europæisk luftrum blev dereguleret i 90’erne, hvilket har betydet et farvel til bl.a. Swissair, Sabena, Malev og andre.

Derfor møder Open Skies aftalen modstand. På trods af løftet om billige flybilletter til Israel.