RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Air France KLM: Vi holder fast i Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da SAS i foråret afskaffede Business Class på de europæiske flyvninger, var der forventning om at flere flyselskaber ville følge trop. Luksusklassen havde overlevet sig selv, og kunderne var ikke længere interesseret, lød analysen.

Hidtil er SAS alene om at skrotte de dyre pladser, og det bliver heller ikke Air France og KLM der følger i SAS’ fodspor og tager livet af Business Class. Det lover den danske Air France KLM chef, Guillaume Glass, i et interview med Flybranchen.dk

“Vi holder fast i to klasser hos KLM (Economy og Business Class, red) og tre hos Air France (Economy, Premium Economy og Business Class, red.) på de europæiske flyvninger”, slår han fast.

Business Class under pres

I en årrække forsøgte KLM sig med Europe Select konceptet, som var meget lig det nuværende SAS koncept. Kunderne efterspurgte en prisbillig afløser for Business Class, lød det fra flyselskabet, og svaret var Europe Select.

Prisen blev sat ned, og til gengæld forsvandt det frie midtersæde, og serveringen bestod af en madkasse med nogle små hapsere.

Det viste sig dog dog at være upopulært blandt de berørte kunder, og derfor genindførte KLM i 2011 Business Class på de europæiske ruter med alle de gamle fordele.

“Markedet for Business Class indenfor Europa er begrænset”, erkender Guillaume Glass dog. “Vi taler få topchefer og meget rige mennesker, som er i kundegruppen, så alle flyselskaber stiller sig selv det samme spørgsmål med jævne mellemrum: Hvad vil vi gøre for vores Business Class passager?”.

Luksusklassen fortsætter

Hos Air France KLM er svaret at luksusklassen fortsætter. Ikke kun for de topcheferne og de riges skyld, men på grund af de to selskaber store trafik af rejsende, der flyver ind til Amsterdam og Paris og videre ud i verden.

“Vi har mange Business Class passagerer, der skal rejse videre ud i verden med os, og de skal have Business Class på hele rejsen”, siger han og peger på at SAS til sammenligning har et mere begrænset oversøisk ruteprogram og derfor ikke samme trafik af passagerer på de europæiske flyvninger, som skal videre ud i verden på Business Class med SAS.

På samme tid holder Air France også stædigt fast i First Class konceptet på de lange oversøiske flyvninger til USA, Mellemøsten, Afrika og Asien.

First Class på de lange ruter

I Danmark har First Class i den seneste tid været i fokus på grund af Lars Løkkes ture for GGGI, men markedet for den ultimative luksus i luften er minimalt i Danmark.

“I Danmark ser jeg ikke et marked for First Class”, siger Guillaume Glass og uddbyder: “Air France opretholder First Class til en række destinationer rundt om i verden, og vi ser en efterspørgsel fra Frankrig, og faktiske også en stor efterspørgsel fra en række afrikanske destinationer, hvor vi har nogle meget velhavende kunder. Men ikke fra Danmark…”