RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Air France KLM: Vi holder fast i Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da SAS i foråret afskaffede Business Class på de europæiske flyvninger, var der forventning om at flere flyselskaber ville følge trop. Luksusklassen havde overlevet sig selv, og kunderne var ikke længere interesseret, lød analysen.

Hidtil er SAS alene om at skrotte de dyre pladser, og det bliver heller ikke Air France og KLM der følger i SAS’ fodspor og tager livet af Business Class. Det lover den danske Air France KLM chef, Guillaume Glass, i et interview med Flybranchen.dk

“Vi holder fast i to klasser hos KLM (Economy og Business Class, red) og tre hos Air France (Economy, Premium Economy og Business Class, red.) på de europæiske flyvninger”, slår han fast.

Business Class under pres

I en årrække forsøgte KLM sig med Europe Select konceptet, som var meget lig det nuværende SAS koncept. Kunderne efterspurgte en prisbillig afløser for Business Class, lød det fra flyselskabet, og svaret var Europe Select.

Prisen blev sat ned, og til gengæld forsvandt det frie midtersæde, og serveringen bestod af en madkasse med nogle små hapsere.

Det viste sig dog dog at være upopulært blandt de berørte kunder, og derfor genindførte KLM i 2011 Business Class på de europæiske ruter med alle de gamle fordele.

“Markedet for Business Class indenfor Europa er begrænset”, erkender Guillaume Glass dog. “Vi taler få topchefer og meget rige mennesker, som er i kundegruppen, så alle flyselskaber stiller sig selv det samme spørgsmål med jævne mellemrum: Hvad vil vi gøre for vores Business Class passager?”.

Luksusklassen fortsætter

Hos Air France KLM er svaret at luksusklassen fortsætter. Ikke kun for de topcheferne og de riges skyld, men på grund af de to selskaber store trafik af rejsende, der flyver ind til Amsterdam og Paris og videre ud i verden.

“Vi har mange Business Class passagerer, der skal rejse videre ud i verden med os, og de skal have Business Class på hele rejsen”, siger han og peger på at SAS til sammenligning har et mere begrænset oversøisk ruteprogram og derfor ikke samme trafik af passagerer på de europæiske flyvninger, som skal videre ud i verden på Business Class med SAS.

På samme tid holder Air France også stædigt fast i First Class konceptet på de lange oversøiske flyvninger til USA, Mellemøsten, Afrika og Asien.

First Class på de lange ruter

I Danmark har First Class i den seneste tid været i fokus på grund af Lars Løkkes ture for GGGI, men markedet for den ultimative luksus i luften er minimalt i Danmark.

“I Danmark ser jeg ikke et marked for First Class”, siger Guillaume Glass og uddbyder: “Air France opretholder First Class til en række destinationer rundt om i verden, og vi ser en efterspørgsel fra Frankrig, og faktiske også en stor efterspørgsel fra en række afrikanske destinationer, hvor vi har nogle meget velhavende kunder. Men ikke fra Danmark…”