RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Flere Dreamliner fly til Norwegian

  • Written by:

Af Kenneth Karskov

Det kan godt være at introduktionen af Dreamliner fly i Norwegians flåde ikke har været nem, men det afskrækker ikke det norske lavprisselskab fra at bestille flere eksemplarer af Boeings nyeste fly.

Bjørn Kjos og hans folk har således indgået aftale om yderligere to Dreamlinere, som leveres i første kvartal af 2016. Flyene er den nye model 787-9 Dreamliner, som er noget større end den, Norwegian i dag bruger på sine langdistanceruter.

10 langdistancefly i 2016

De to nye fly skal leases og efter planen sættes i drift første kvartal af 2016. Norwegian har i dag tre fly af typen 787-8 Dreamliner i flåden og yderligere fem i bestilling.

Dermed kommer selskabet foreløbig op på en flåde af 10 langdistancefly, hvoraf fire leveres i 2014, et i 2015 og to i 2016.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi nu har sikret os vores to første fly af den nye model 787-9 Dreamliner. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde og lavt brændstofforbrug,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Den større Dreamliner-model har plads til flere passagerer og er endnu mere brændstofeffektiv og miljøvenlig end 787-8-modellen. Boeing har allerede foretaget en række testflyvninger, og flytypen skal efter planen sættes i kommerciel trafik i løbet af 2014.

Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner

  • Har plads til op mod 20 procent flere passagerer end 787-8
  • Seks meter (20 fod) længere end 787-8
  • Betydelig øget fragtkapacitet sammenlignet med 787-8
  • Otte procent lavere brændstofforbrug per sæde end dagens model, hvilket også sørger for tilsvarende lavere miljøudslip
  • Kan flyve længere end 787-8 (afhængig af kabinekonfigurationen)