Flypassagerers finurlige vaner

Af Kenneth Karskov
British Airways har lavet en undersøgelse af, hvilke følelser vi gennemgår, når vi skal ud at flyve. Kan du genkende dem fra dig selv? Undersøgelsen viser, at vi som rejsende gennemgår syv forskellige følelser, når vi flyver: Glæde, opstemthed, at høre hjemme, tryghed, kontrol, selvstændighed og vitalitet. Inden afgang handler det om at være i kontrol. Nogle laver tjeklister til sig selv, mens andre bilder sig ind, at flyet går tidligere, end det egentlig gør, så de er sikre på at være i lufthavnen i god tid.

Syv forskellige følelser

I lufthavnen fortsætter kontrolfasen. Her handler det om at være organiseret; rejsedokumenterne er i hånden og bliver ofte dobbelttjekket, væskerne er pakket i pose og allerede oppe af tasken inden security, og tiden afsat til shopping i Tax Free er blevet nøje kalkuleret i forvejen. Dette behov for kontrol begynder nu at blive flettet sammen med behovet for selvstændighed. Passagerer, der rejser ofte, vil nu benytte alle smutveje igennem lufthavnen, de kender – og mange vil benytte tiden til et sidste toiletbesøg inden boarding. Når de rejsende først er ombord, begynder følelsen af tryghed at sætte ind. Det sker ofte, når piloterne byder velkommen over højtaleren, og kabinepersonalet sender et smil. Herefter begynder passagerne at gøre sig det behageligt på deres plads.

Bare fordi man kan…

Når flyet gør klar til take-off, træder følelsen af glæde og opstemthed ind. Undersøgelsen viser nemlig, at mange passagerer ser flyveturen som noget udover det sædvanlige og et pusterum, hvor man kan gå på kompromis med sine normale vaner. Mange synes derfor, at det er mere okay at spise kalorieholdig mad, drikke alkohol fra morgenstunden og se tre film i streg – ”bare fordi man kan”. ”Det er vigtigt for os at kortlægge, hvordan vores kunder har det under alle stadier af deres rejse, så vi kan skræddersy vores produkt efter deres behov. Eksempelvis kan vi hjælpe dem med at føle sig i kontrol ved at oplyse dem om, at vi tilbyder boardingpas på mobilen, og de derfor ikke behøver at bekymre sig om at tabe eller glemme billetten,” siger Abigail Comber, brand og marketingchef hos British Airways.


Posted

in

by