RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS åbner rute til Hong Kong

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

SAS åbner rute mellem Stockholm og Hong Kong. Dermed vender det fællesskandinaviske flyselskab tilbage til Hong Kong efter mange års fravær.

Nyheden kommer på en dag, hvor flyselskabet dominerer overskrifterne med et blodrødt regnskab, og lancerer – endnu – en spareplan, der skal barbere 1,64 milliarder danske kroner af udgifterne i SAS.

I den sammenhæng er den nye Hong Kong rute blot nævnt i en bisætning. Det er dog ikke en helt uinteressant nyhed, for rygterne har længe talt om, at Hong Kongs flyselskab Cathay Pacific var på vej til Skandinavien.

Ny rute med udfordringer

Baggrunden er, at Hong Kong længe har ligget højt på Københavns Lufthavns liste over destinationer med mange passagerer, som ikke er betjent af en direkte rute. Nu åbner SAS ruten fra Stockholm i september 2015 med fem flyvninger om ugen, hvilket kan være en kæp i hjulet på Cathay Pacifics overvejelser.

Udfordringen for SAS bliver, at Hong Kong er en decideret oneworld hub. Cathay Pacific og deres regionale flyselskab Dragonair sidder hårdt på ruterne videre til de attraktive kinesiske destinationer, og SAS’s partnere i Star Alliance har kun få rigtigt gode forbindelser videre fra Hong Kong.

Potentialet er dog til stede, for 37.882 passagerer fløj fra Kastrup med kurs mod Hong Kong i 2013, hvilket svarer til lidt over 100 passagerer pr. dag. Spørgsmålet er, om SAS er i stand til at vriste disse fri af konkurrenternes hårde greb og lokke dem til at flyve via Stockholm i stedet for at flyve via London, Frankfurt eller Paris med konkurrenterne.

SAS fløj i 90’erne og begyndelsen af nullerne fra København til Hong Kong.