RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS åbner rute til Hong Kong

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

SAS åbner rute mellem Stockholm og Hong Kong. Dermed vender det fællesskandinaviske flyselskab tilbage til Hong Kong efter mange års fravær.

Nyheden kommer på en dag, hvor flyselskabet dominerer overskrifterne med et blodrødt regnskab, og lancerer – endnu – en spareplan, der skal barbere 1,64 milliarder danske kroner af udgifterne i SAS.

I den sammenhæng er den nye Hong Kong rute blot nævnt i en bisætning. Det er dog ikke en helt uinteressant nyhed, for rygterne har længe talt om, at Hong Kongs flyselskab Cathay Pacific var på vej til Skandinavien.

Ny rute med udfordringer

Baggrunden er, at Hong Kong længe har ligget højt på Københavns Lufthavns liste over destinationer med mange passagerer, som ikke er betjent af en direkte rute. Nu åbner SAS ruten fra Stockholm i september 2015 med fem flyvninger om ugen, hvilket kan være en kæp i hjulet på Cathay Pacifics overvejelser.

Udfordringen for SAS bliver, at Hong Kong er en decideret oneworld hub. Cathay Pacific og deres regionale flyselskab Dragonair sidder hårdt på ruterne videre til de attraktive kinesiske destinationer, og SAS’s partnere i Star Alliance har kun få rigtigt gode forbindelser videre fra Hong Kong.

Potentialet er dog til stede, for 37.882 passagerer fløj fra Kastrup med kurs mod Hong Kong i 2013, hvilket svarer til lidt over 100 passagerer pr. dag. Spørgsmålet er, om SAS er i stand til at vriste disse fri af konkurrenternes hårde greb og lokke dem til at flyve via Stockholm i stedet for at flyve via London, Frankfurt eller Paris med konkurrenterne.

SAS fløj i 90’erne og begyndelsen af nullerne fra København til Hong Kong.