RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS åbner rute til Hong Kong

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

SAS åbner rute mellem Stockholm og Hong Kong. Dermed vender det fællesskandinaviske flyselskab tilbage til Hong Kong efter mange års fravær.

Nyheden kommer på en dag, hvor flyselskabet dominerer overskrifterne med et blodrødt regnskab, og lancerer – endnu – en spareplan, der skal barbere 1,64 milliarder danske kroner af udgifterne i SAS.

I den sammenhæng er den nye Hong Kong rute blot nævnt i en bisætning. Det er dog ikke en helt uinteressant nyhed, for rygterne har længe talt om, at Hong Kongs flyselskab Cathay Pacific var på vej til Skandinavien.

Ny rute med udfordringer

Baggrunden er, at Hong Kong længe har ligget højt på Københavns Lufthavns liste over destinationer med mange passagerer, som ikke er betjent af en direkte rute. Nu åbner SAS ruten fra Stockholm i september 2015 med fem flyvninger om ugen, hvilket kan være en kæp i hjulet på Cathay Pacifics overvejelser.

Udfordringen for SAS bliver, at Hong Kong er en decideret oneworld hub. Cathay Pacific og deres regionale flyselskab Dragonair sidder hårdt på ruterne videre til de attraktive kinesiske destinationer, og SAS’s partnere i Star Alliance har kun få rigtigt gode forbindelser videre fra Hong Kong.

Potentialet er dog til stede, for 37.882 passagerer fløj fra Kastrup med kurs mod Hong Kong i 2013, hvilket svarer til lidt over 100 passagerer pr. dag. Spørgsmålet er, om SAS er i stand til at vriste disse fri af konkurrenternes hårde greb og lokke dem til at flyve via Stockholm i stedet for at flyve via London, Frankfurt eller Paris med konkurrenterne.

SAS fløj i 90’erne og begyndelsen af nullerne fra København til Hong Kong.